• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-24072023-153930
Document
Author
Full name
Ana Beatriz Martins Craveiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Ostrensky, Eunice (President)
Assumpção, San Romanelli
Nicolete, Roberta Kelly Soromenho
Title in Portuguese
"Independência, a grande bênção da vida": um estudo do projeto para a educação em Reivindicação dos Direitos da Mulher, de Mary Wollstonecraft
Keywords in Portuguese
Educação
Liberdade
Reivindicação dos Direitos da Mulher
Virtude
Wollstonecraft
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo apresentar a contribuição de Mary Wollstonecraft, em Reivindicação dos Direitos da Mulher (1792), para a reflexão suscitada pela Revolução francesa a respeito da condição das mulheres no final do século XVIII e seus direitos. Um dos desdobramentos importantes da Declaração de Direitos do Homem e do Cidadão (1789) foi permitir que as mulheres encontrassem um vocabulário para expressar suas demandas, de modo que no final do século XVIII há um intenso debate público sobre a natureza feminina e seu papel na sociedade. Wollstonecraft caracteriza a condição das suas contemporâneas como uma situação de degradação e miséria, a qual ela atribui à educação negligenciada das meninas, orientada por manuais que não consideravam as mulheres enquanto seres humanos. Para Wollstonecraft, a educação permitiria que as mulheres aperfeiçoassem a razão, o que as tornaria independentes e virtuosas, aptas a contribuir para o progresso da sociedade como um todo. Essa dissertação pretende entender, portanto: (i) como a crítica de Wollstonecraft à exclusão das mulheres se insere no debate entre tradição e inovação que se deu no período, apresentando o contexto de produção da obra de 1792; (ii) analisar a proposta de Wollstonecraft da educação como meio de fomentar a independência das mulheres.
Title in English
"Independence, the grand-blessing of life": a study of Mary Wollstonecrafts Vindication of the Rights of Woman education project
Keywords in English
Education
Freedom
Vindication of the Rights of Woman
Virtue
Wollstonecraft
Abstract in English
It is this dissertation's objective to explore Mary Wollstonecraft's Vindication of the Rights of Woman's contribution to the debate concerning women's place in society that followed the French Revolution. The Declaration of Rights of Man and Citizen (1789) gave excluded groups the vocabulary to express their repressed demands. At the end of the century, thus, there is a fruitful public debate on women's nature and their role in society. Wollstonecraft characterised their condition as one of degradation and misery, which she sees as a direct consequence of their neglected education that does not consider women as part of humanity. For Wollstonecraft, education could allow women to perfect their understanding, making them independent and virtuous and, therefore, contributing to the welfare of the whole humankind. This work aims at understanding (i) how Wollstonecraft's critique to the exclusion of women is situated in the debate between tradition and inovation; and (ii) analysing Wollstonecraft's project of education to women's independence.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.