• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-04122023-161502
Document
Author
Full name
Luis Pedro Polesi de Castro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Arretche, Marta Teresa da Silva (President)
Carvalhaes, Flavio Alex de Oliveira
Segurado, Aluisio Augusto Cotrim
Title in Portuguese
Evasão universitária e desigualdade: uma análise do fenômeno na Universidade de São Paulo após a adoção de políticas de cotas
Keywords in Portuguese
Desigualdades educacionais
Ensino superior
Evasão universitária
Políticas de ação afirmativa
Políticas públicas
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem como objetivo descrever o fenômeno da evasão universitária na Universidade de São Paulo para a coorte de ingressantes de 2018, primeiro ano em que a instituição adotou o sistema de cotas como política de ação afirmativa com a reserva de 37% do total de vagas para cotas sociais e raciais. O trabalho busca descrever a manifestação da evasão com base em determinantes apontados pela literatura. A questão central que norteia a pesquisa é a compreensão de como a desigualdade se relaciona com a evasão em um cenário no qual, graças às políticas de cotas, universidades de prestígio têm corpos discentes mais diversos. A pesquisa se baseia em hipóteses encontradas na literatura que apontam que a evasão universitária está relacionada a: i) atributos individuais e familiares pré-existentes; ii) fatores institucionais da universidade e do curso; iii) interação social e acadêmica e comprometimento do aluno com a universidade. A dissertação utiliza-se de bases de dados com informações sobre 11.035 ingressantes da coorte, descrevendo como seus atributos socioeconômicos individuais e familiares, assim como os fatores relacionados aos diferentes cursos de graduação relacionam-se com a evasão. No período avaliado, a taxa de evasão foi igual a 17,4% (1.921 alunos). O trabalho mostra que desvantagens socioeconômicas estiveram associadas a maior evasão, e que a nota de entrada no processo seletivo é o principal mecanismo pelo qual as vantagens se manifestam. Outros preditores relevantes são idade (alunos mais velhos evadem mais), gênero (evasão é maior entre os homens) e o desempenho acadêmico inicial. A dissertação também mostra que a distribuição do corpo discente é muito heterogênea entre os cursos, fazendo com que a composição de alguns seja mais favorável à evasão. Adicionalmente, a análise mostra que determinados cursos, especialmente os de exatas, carregam características específicas que aumentam a probabilidade de evasão de seus alunos.
Title in English
University dropout and inequality: an analysis of the phenomenon at the University of São Paulo after the adoption of affirmative action policies
Keywords in English
Affirmative action policies
Educational inequalities
Higher education
Public policies
University dropout
Abstract in English
This dissertation aims to describe the phenomenon of university dropout at the University of São Paulo for the cohort of students who entered in 2018, the first year in which the institution adopted a quota system as an affirmative action policy, reserving 37% of total spots for social and racial quotas. The work seeks to describe the manifestation of dropout based on determinants identified in the literature. The central question guiding the research is the understanding of how inequality relates to dropout in a scenario in which prestigious universities have more diverse student bodies thanks to quota policies. The research is based on hypotheses found in the literature that point to university dropout being related to: i) pre-existing individual and family attributes; ii) institutional factors of the university and the course; iii) social and academic interaction and student commitment to the university. The dissertation uses databases with information on 11,035 students in the cohort, describing how their individual and family socioeconomic attributes, as well as factors related to different undergraduate courses, relate to dropout. In the evaluated period, the dropout rate was 17.4% (1,921 students). The work shows that socioeconomic disadvantages were associated with higher dropout rates, and that the entry score in the selective process is the main mechanism by which advantages manifest and a significant predictor of dropout. Other relevant predictors are age (older students drop out more), gender (dropout is higher among men), and initial academic performance. The dissertation also shows that the distribution of the student body is very heterogeneous among courses, making the composition of some courses more favorable to dropout. Additionally, the analysis shows that certain courses, especially those in exact sciences, carry specific characteristics that increase the probability of dropout among their students.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.