• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.76.2018.tde-30012018-160438
Document
Author
Full name
Rafael Sobrinho Laporte
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2017
Supervisor
Committee
Silva, Cibelle Celestino (President)
Cypriano, Eduardo Serra
Rojas, Gustavo de Araujo
Title in Portuguese
Ole Roemer e a velocidade da luz: explorando aspectos da natureza da ciência em uma proposta de ensino
Keywords in Portuguese
Ensino de astronomia
História da ciência
Natureza da ciência
Ole Roemer
Velocidade da luz
Abstract in Portuguese
Nos últimos anos, o uso e a reprodução de experiências históricas têm sido objeto de pesquisa no contexto da educação científica. Desde os antigos gregos, sempre existiram idéias controversas sobre a finitude da velocidade da luz. Ao longo do século XVII, filósofos e astrônomos como Descartes, Galileu, Cassini e Huygens estiveram envolvidos com essa questão. Em 1676, Ole Roemer previu que o eclipse da lua mais próxima de Júpiter ocorreria exatamente dez minutos depois do tempo calculado com base nos eclipses anteriores. A confirmação dessa previsão é considerada evidência irrefutável a favor da finitude da velocidade da luz. O presente trabalho apresenta um estudo histórico sobre o desenvolvimento e aceitação da hipótese de Roemer e uma seqüência didática com o objetivo de explorar o debate sobre a finitude da velocidade da luz em cursos de graduação. A seqüência didática inclui a contextualização histórica do episódio pelo estudo de fontes secundárias e a reprodução das medidas de Ole Roemer através de um software que simula o céu. Além de ensinar conteúdos básicos de Astronomia, as seqüência didática também visa discutir os aspectos da Natureza da Ciência, como a relação entre os antecedentes teóricos e os experimentos, a precisão das medidas e as influências históricas, políticas e sociais na aceitação de ideias.
Title in English
Ole Roemer and the speed of light: exploring aspects of nature of science on a teaching proposal
Keywords in English
History of science
Nature of science
Ole Roemer
Speed of light
Abstract in English
Since the Ancient Greeks, there have always been controversial ideas about the finiteness of the speed of light. Along the seventeenth century, philosophers and astronomers like Descartes, Galileo, Cassini and Huygens were involved with this question. In 1676, Ole Roemer predicted that the eclipses of the innermost Jupiters moon would occur exactly ten minutes later than the time computed based on the previous eclipses. The confirmation of this prediction is considered as irrefutable evidence in favor of the finiteness of the speed of light. This work presents a historical study about the development and acceptance of Roemers hipotesis and a didactical sequence aiming to explore the debate about the finiteness of the speed of light in science teaching courses. The activities are devoted to undergraduate students of Physics and Science Teaching. The didactical sequence includes the historical contextualization of the episode by the study of secondary sources and reproduction of Ole Roemer measurements through the use of a software that simulates the sky. Besides teaching basic astronomy contents, the didactical sequence also aims to discuss Nature of Science aspects such as relation between theoretical background and experiments, precision of measurements and the historical, political and social influences on the acceptance of scientific ideas.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-02-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.