• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.76.2007.tde-20092007-164233
Document
Author
Full name
Cassiano Rezende Pagliarini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2007
Supervisor
Committee
Silva, Cibelle Celestino (President)
Studart Filho, Nelson
Zanetic, João
Title in Portuguese
Uma análise da história e filosofia da ciência presente em livros didáticos de física para o ensino médio
Keywords in Portuguese
História da ciência
Livros didáticos
Mitos científicos
Natureza da ciência
Pseudo-história
Abstract in Portuguese
Pesquisas atuais na área de ensino de ciências têm enfatizado a importância de uma formação científica humanística que seja ampla e geral, mais significativa para estudantes em todos os seus níveis de ensino. Assim, considerando o âmbito das pesquisas sobre as potencialidades do uso da história da ciência no ensino e a importância de se ensinar sobre a natureza da ciência (NdC), torna-se relevante pesquisar a presença desses conteúdos nos livros didáticos, dada sua grande influência no ensino, já que assume um papel crucial na educação, e também o fato de o livro didático não ser totalmente desprovido de conteúdos desse tipo. Sendo assim, este trabalho analisa como a história da ciência é apresentada por alguns dos mais populares livros didáticos de física para o ensino médio no Brasil, bem como as concepções sobre a natureza da ciência envolvidas nestas narrativas históricas. Geralmente, a história da ciência encontrada nos livros didáticos é distorcida e simplificada, o que se chama de pseudo-história, reforçando alguns conhecidos mitos científicos e transmitindo falsas concepções acerca da natureza da ciência a estudantes e professores. Nesta análise, dois importantes norteadores educacionais brasileiros são considerados, os PCN e o PNLEM, dada sua estreita relação com a HFC e também a influência destes programas no conteúdo dos livros didáticos.
Title in English
An analysis of the history and philosophy of science presented in physics textbooks for secondary education
Keywords in English
History of science
Nature of science
Pseudohistory
Scientific myths
Textbooks
Abstract in English
Contemporary standards in science education have emphasized the importance of a humanistic education, more meaningful for students in all its levels of instruction. In this context, great attention has been given to the use of history and philosophy of science (HPS) in science education. Current research on the potentialities of the use of science history and the importance of teaching aspects of the nature of science (NOS), have shown that it is essential to search how those contents appear in textbooks, since they assume a crucial role in education and are not totally absent of such contents. Thus, this work analyzes how history of science is presented in some of the most popular physics textbooks for secundary education in Brazil, as well as conceptions of the nature of science involved in these historical narratives. Often the history of science found in textbooks is distorted and oversimplified, known as pseudohistory, ratifying some popular scientific myths and transmitting false conceptions concerning the nature of science to students and teachers. The analysis considered two important Brazilian educational programs, the National Curricular Parameters and the National Program for Textbooks.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-09-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.