• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.75.2019.tde-04092019-100217
Document
Author
Full name
Ana Carolina da Silva Steola
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2019
Supervisor
Committee
Kasseboehmer, Ana Claudia (President)
Favacho, Daniela Gonçalves de Abreu
Ferreira, Luiz Henrique
Rossi, Adriana Vitorino
Title in Portuguese
Produção de maquete museal para divulgação de uma pesquisa do Instituto de Química de São Carlos e avaliação da motivação para o aprendizado em Química
Keywords in Portuguese
divulgação científica
motivação
museus
natureza da ciência
química
Abstract in Portuguese

Os Museus e Centros de Ciências nas últimas décadas vêm ganhando espaço dentro dos debates científicos e novas estratégias para atrair o público que os visita têm sido elaboradas. Nesse contexto, a divulgação científica vem se mostrando de grande importância e aliada para aproximar a ciência do público. O presente trabalho tem por objetivo avaliar como uma exposição, contendo uma maquete interativa, referente a uma pesquisa do Instituto de Química de São Carlos da Universidade de São Paulo, pode motivar alunos de Ensino Médio a aprender Ciência. Segundo a Teoria da Autodeterminação proposta por Edward L. Deci e Richard M. Ryan em 1980, o indivíduo desenvolve a motivação intrínseca por meio de três necessidades psicológicas básicas: autonomia, competência e pertencimento. Tais necessidades podem sofrer várias influências externas. A fim de incentivar estas três necessidades, foi elaborada uma maquete interativa de Química, na qual o público interage e aprende com os objetos, para compor uma exposição museal. Para a coleta dos dados, foi realizada a triangulação metodológica com a combinação de estratégias quantitativas e qualitativas. Os instrumentos de coleta de dados utilizados foram o questionário Intrinsic Motivation Inventory com escala Likert contendo cinco fatores que influenciam a motivação intrínseca: interesse, percepção de competência, esforço, valor, pressão e percepção de escolha, uma entrevista semiestruturada e observação. A pesquisa foi desenvolvida com 250 estudantes do ensino médio de escolas públicas das cidades de São Carlos e Ibaté que visitaram a exposição montada na Biblioteca da Prefeitura do Campus USP de São Carlos. A análise dos resultados permitiu verificar que o professor é um importante agente na motivação, no aprendizado e no interesse dos estudantes por Química. Os resultados também mostram a importância da universidade dentro da divulgação científica e sua responsabilidade para a motivação dos estudantes.

Title in English
Museum file production for disseminatio of a study from IQSC and motivation evaluation for learning in chemistry
Keywords in English
chemistry
motivation
museums
nature of Science
scientific publications
Abstract in English

The Museums and Science Centers in the last decades have been expanding in the scientific debates and new strategies to attract the visiting public have been elaborated. In this context, the scientific dissemination is proving to be of great importance and coupled to bring science closer to the public. The present work aims to evaluate how an exhibition, containing an interactive mockup, referring to a research of the Institute of Chemistry of São Carlos of the University of São Paulo, can motivate students of High School to learn Science. According to the Self-Determination Theory proposed by Edward L. Deci and Richard M. Ryan in 1980, the individual develops intrinsic motivation through three basic psychological needs: autonomy, competence, and belonging. Such needs may undergo various external influences. In order to stimulate these three needs, an interactive mockup of Chemistry was elaborated, in which the public interacts and learns with the objects, to compose a museum exhibition. For data collection, methodological triangulation was performed with the combination of quantitative and qualitative strategies. The data collection instruments used were the Intrinsic Motivation Inventory with Likert scale containing five factors that influence intrinsic motivation: interest, perception of competence, effort, value, pressure and perception of choice, a semi-structured interview and observation. The research was developed with 250 high school students from public schools in the cities of São Carlos and Ibaté, who visited the exhibition set up in the City Hall´s library of the USP Campus of São Carlos. The analysis of the results allowed verifying that the teacher is an important motivation agent, in the learning and in the interest of the students by Chemistry. The results also show the importance of the university within the scientific dissemination and its responsibility for the motivation of the students.

 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-09-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.