Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.75.2006.tde-11052007-162522
Document
Author
Full name
Cristiane Andretta Francisco
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2006
Supervisor
Committee
Queiroz, Salete Linhares (President)
Hartwig, Dacio Rodney
Porto, Paulo Alves
Title in Portuguese
A produção do conhecimento sobre o ensino de química no Brasil: um olhar a partir das Reuniões Anuais da Sociedade Brasileira de Química
Keywords in Portuguese
educação em química
estado da arte
produção acadêmica brasileira
Abstract in Portuguese
Este trabalho discute a produção acadêmica brasileira na área de Educação em Química. A principal fonte de informação utilizada foi a Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química (RASBQ), no período de 1999 a 2005. Todos os resumos apresentados na seção de Ensino de Química das RASBQs foram investigados com o intuito de se promover uma discussão sobre o desenvolvimento da área no Brasil. Os resumos foram estudados em função dos seguintes aspectos: ano de apresentação, região brasileira de produção, instituição e unidade responsável pela pesquisa, nível escolar abrangido no estudo e foco temático do estudo. Os resultados sugerem que a Educação em Química no Brasil é uma área bem estabelecida entre as demais áreas clássicas da Química, com um grande número de grupos de pesquisa. A área vem se consolidando continuamente, em especial nos últimos 5 anos. As análises realizadas indicaram: (a) um aumento no número absoluto de resumos apresentados na seção de Ensino de Química de 1999 a 2005; (b) uma alta concentração da produção na região Sudeste; (c) uma alta concentração da produção em algumas universidades; (d) uma elevada incidência de estudos sobre o Ensino Básico; (e) uma irregularidade da produção no que diz respeito aos focos temáticos. Existem alguns tópicos que necessitam de uma atenção especial para que sejam satisfatoriamente estudados. Finalmente, a partir dos resultados provenientes do trabalho, algumas considerações são feitas com relação ao presente e ao futuro da área em foco.
Title in English
The production of the knowledge on the chemistry education in Brazil: a glance starting from the annual meetings of the Brazilian Chemical Society
Keywords in English
brazilian academic production
chemical education
state of art
Abstract in English
This work discusses the Brazilian academic production on Chemical Education. The main source of information was the annual meeting of the Brazilian Chemical Society (RASBQ) covering the period 1999-2005. All the papers presented at Teaching of Chemistry Division of the RASBQ were investigated to permit a discussion about the development of the area in Brazil. About such papers, it develops a bibliographical revision research, whose parameters comprise the following aspects: year of presentation, Brazilian region of production, institution and academic unit responsible for the research, scholastic level encompassed in the study and thematic focus of the study. The results suggest that the Chemical Education in Brazil is now a well established area of research within the classical areas of the Chemistry, with a large number of research groups. The area is continuously improving, particularly during the last 5 years The relevant findings concern: (a) an increase in the absolute number of papers from 1999 to 2005; (b) a high concentration of research in the southeast region; (c) a high concentration of works from some universities; (d) a great incidence of studies about basic school; (e) a dispersion and irregularity of the production in the thematic focus. There are some topics that require a focused attention for proper evolution. Finally, taking into account the outcomes of this study, some considerations are made on the present and the future of this field.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-05-17