• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.74.2022.tde-28022023-142356
Document
Author
Full name
Amanda Oliveri Soares
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Pirassununga, 2022
Supervisor
Committee
Kushida, Marta Mitsui (President)
Ditchfield, Cynthia
Huamani, Ivette Raymunda Luna
Vanin, Fernanda Maria
Title in Portuguese
O futuro profissional do engenheiro de alimentos frente à indústria 4.0
Keywords in Portuguese
Competências
Engenharia de alimentos
Métodos ativos de ensino
Quarta revolução industrial
Abstract in Portuguese
A Indústria 4.0 é um acontecimento notável em escala mundial, provocando transformações na definição e formas de trabalho com a criação de fábricas inteligentes que proporcionam a integração dos sistemas de automação, ciberfísicos e a internet, trazendo potenciais benefícios na produtividade, velocidade e flexibilidade, revolucionando as características do trabalho e resultando em ganhos de eficiência nas operações industriais. Os recentes métodos de fabricação resultantes da Indústria 4.0 necessitam de colaboradores com novas competências e formações diferentes das atuais. A conexão de diferentes formatos de conhecimento exigirá equipes multidisciplinares, com alto poder de interação nas diversas faces do conhecimento e com a exigência de um alto nível técnico. Os Engenheiros de alimentos, assim como, outros profissionais com atuação direta na indústria já vivenciam todo o processo de revoluções industriais e buscam métodos de adequação para acompanhar os avanços tecnológicos. Métodos ativos de ensino têm sido incentivados, pois com estes modelos os estudantes compartilham ativamente no desenvolvimento do conhecimento. O trabalho foi conduzido utilizando-se pesquisa qualitativa e descritiva usando questionários como instrumento para trazer à tona as informações objetivadas. Os resultados foram analisados por planilhas no programa Excel®, análises estatísticas com nível de significância de 5%, pelo programa Minitab® e pelo Software especialista Inteligência Práxis (IP)®. Com os resultados verificou-se que o tema da indústria 4.0 ainda é pouco conhecido e que os engenheiros de alimentos não estão totalmente preparados para os desafios do novo mercado de trabalho, mas para a maioria dos profissionais os conceitos já fazem parte das suas rotinas. As competências entendidas como mais importantes foram: Gestão de pessoas e Liderança, Pensamento crítico e Inteligência emocional. Levantou-se que as tecnologias, pilares da indústria 4.0, foram consideradas como bastante e muito importantes, para o atendimento dos requisitos da nova revolução. Levantou-se que o aluno também deverá sair da posição passiva e buscar ativamente por conhecimento por meio de métodos ativos para a sua aprendizagem. Verificou-se que é unânime o entendimento dos participantes sobre a urgência do uso de métodos ativos de ensino, porém, ficou evidente que ainda é muito baixa a utilização. Levantou-se que os métodos de ensino, ativos, mais conhecidos pelos profissionais, alunos e professores foram coincidentes: Learn by doing, Aprendizagem baseada em projetos (PBL) e Sala de aula invertida.
Title in English
The professional future of the food engineer facing industry 4.0
Keywords in English
Active teaching methods
Food engineering
Fourth industrial revolution
Skills
Abstract in English
Industry 4.0 is a remarkable event on a global scale, causing transformations in the definition and ways of working with the creation of smart factories that provide the integration of automation, cyber-physical systems and the internet, bringing numerous benefits in productivity, speed and flexibility, revolutionizing the characteristics of work and resulting in efficiency gains in industrial operations. The recent manufacturing methods resulting from Industry 4.0 require employees with new skills and training different from the current ones. The connection of different formats of knowledge will require multidisciplinary teams, with high power of interaction in the different faces of knowledge and with the requirement of a high technical level. Food engineers, as well as other professionals with direct work in the industry, have already experienced the entire process of industrial revolutions and seek adaptation methods to keep up with technological advances. Active teaching methods have been encouraged, because through these models students actively share in the development of knowledge. With this aim, the work was conducted using qualitative and descriptive research using questionnaires as an instrument to obtain the objective information. The results were analyzed using spreadsheets in Excel®, statistical analysis, with a significance level of 5%, using Minitab® and the specialist software Intelligence Praxis (IP)®. With the results it was found that the theme of industry 4.0 is still little known and that food engineers are not fully prepared for the challenges of the new job market, but for most professionals the concepts are already part of their routines. The competences considered the most important were: People management and Leadership, Critical thinking and Emotional intelligence. It was raised that technologies, pillars of industry 4.0, were considered quite and very important to meet the requirements of the new revolution. It was raised that the student should also leave the passive position and actively seek knowledge through active methods for their learning. It was found that the participants' understanding of the urgency of using active teaching methods is unanimous, however, it was evident that the use is still very low. It was found that the active teaching methods best known by professionals, students and teachers coincided: Learn by doing, Project-based Learning (PBL) and Inverted Classroom.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ME11180016COR.pdf (3.66 Mbytes)
Publishing Date
2023-02-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.