• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.71.2022.tde-29032023-141346
Document
Auteur
Nom complet
Tatiangela Borges do Val
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Passos, Maria Cristina Nicolau Kormikiari (Président)
Hirata, Elaine Farias Veloso
Silva, Jorge Luiz Fabbro da
Titre en portugais
A influência oriental nas representações de Astarte nas colônias fenícias da Península Ibérica
Mots-clés en portugais
Astarte; Levante; Iconografia; Tartéssica; Fenícia; Santuários; Necrópoles
Resumé en portugais
As representações de Astarte demonstram as variações culturais por meio da iconografia do Oriente. Astarte é uma divindade de origem semítica, e continuaria a tradição de divindades do Levante expressa na cultura material mediterrânica. A sua influência se manteve como uma das mais significativas na cultura mitológica, ritualística e imagética, e sua assimilação em todo o Mediterrâneo Ocidental. Nosso objetivo é demonstrar especificamente a formação da identidade tartéssica e fenícia na Península Ibérica no período de estruturação das colônias fenícias. Os cananeus mantinham as divindades como protetores da cidade, manifestando a idolatria por cultos, e a criação de santuários e necrópoles associadas a eles. As representações citadas em nossa pesquisa são elementos da cultura material desses locais sagrados de conexão com a deusa Astarte. As figuras femininas refletem o universo sagrado e social que mulheres e homens da aristocracia ocupavam ao seu redor. As figuras em bronze e alabastro da Península Ibérica, carregam o estilo e a iconografia oriental da deusa Astarte.
Titre en anglais
Eastern influence on representations of Astarte in the Phoenician Colonies of the Iberian Peninsula
Mots-clés en anglais
Astarte; Levante; Iconography; Tartessica; Phoenicia; Sanctuaries; Necropolis
Resumé en anglais
Astarte's representations demonstrate cultural variations through the iconography of the Orient. Astarte is a deity of Semitic origin, and would continue the tradition of Levantine deities expressed in Mediterranean material culture. Its influence remained one of the most significant in mythological, ritualistic and imagery culture, and its assimilation throughout the Western Mediterranean. The goal to specifically demonstrate the formation of the Tartessian and Phoenician identity in the Iberian Peninsula in the period of structuring of the Phoenician colonies. The Canaanites maintained the deities as protectors of the city, manifesting idolatry through cults, and the creation of shrines and necropolises associated with them. The representations cited in our research are elements of the material culture of these sacred places of connection with the goddess Astarte. The female figures reflect the sacred and social universe that women and men of the aristocracy occupied around them. The bronze and alabaster figures from the Iberian Peninsula carry the oriental style and iconography of the goddess Astarte.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-04-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.