• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.71.2022.tde-27032023-130913
Document
Author
Full name
Igor Morais Mariano Rodrigues
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Silva, Fabiola Andrea (President)
Bueno, Juliana Salles Machado
Jacome, Camila Pereira
Suñer, Marcia Maria Arcuri
Velthem, Lucia Hussak van
Title in Portuguese
Tramas da tecnologia: etnoarqueologia da variabilidade dos trançados dos povos do Mapuera
Keywords in Portuguese
Tecnologias perecíveis; Trançados; Etnoarqueologia; Povos do rio Mapuera; Povos Karib
Abstract in Portuguese
Trançados são amplamente presentes e persistentes na vida de diversos povos ameríndios, proporcionando excelentes oportunidades para estudos sobre variabilidade artefatual. Entretanto, assim como as demais tecnologias perecíveis, os trançados são pouco estudados pela arqueologia e etnoarqueologia. O presente estudo etnoarqueológico, portanto, proporciona visibilidade e contribui para a produção de conhecimento sobre esse conjunto artefatual, tendo como foco os trançados dos povos do rio Mapuera, também conhecidos como Wai Wai, situados no noroeste do estado do Pará. A tese argumenta que a tecnologia dos trançados é composta por tramas sociais de conhecimentos humanos de vários povos (yana), cuja excelência produtiva requer negociar com (e absorver saberes de) outros seres e mundos, integrando aspectos pragmáticos, simbólicos, cosmológicos, ontológicos e históricos. Para isso, a pesquisa abordou: as técnicas de manufatura, incluindo a fabricação de pessoas artesãs habilidosas e interações com diferentes seres; os significados culturais que permeiam a produção e o uso dos trançados; critérios nativos de diferenciação e classificação desses artefatos; a formação das coleções etnográficas e suas possibilidades de uso enquanto documentos históricos; a variabilidade artefatual ao longo de um século, apontando continuidades e mudanças tecnológicas, e as principais razões disso. Ademais, apresenta-se reflexões sobre alguns conceitos arqueológicos, antropológicos e indígenas relacionados à materialidade, tecnologia e variabilidade artefatual. Diferentes escalas de análise de ensinoaprendizagem dos trançados são exploradas. Por fim, com um estudo comparativo de três classes de trançados feitos por diferentes povos falantes de língua Karib das guianas, apresentase um modelo para pensar como ideias, fluxos de conhecimentos e técnicas circulam por essa região, contribuindo assim para o debate em torno da padronização da cultura material e fronteiras identitárias em Arqueologia.
Title in English
Wefts of technology: Ethnoarchaeology of basketry variability of Mapuera Rivers peoples
Keywords in English
Perishable technologies; Basketry; Ethnoarchaeology; People of Mapuera River; Cariban-speaking peoples
Abstract in English
Plaitworks, or basketry, are widely present and persistent in the lives of many Amerindian peoples, providing excellent opportunities for artifact variability studies. However, like other perishable technologies, plaitworks are understudied by Archaeology and Ethnoarchaeology. The Ethnoarchaeological study presented in this thesis, therefore, provides visibility and contributes to the production of knowledge about this artifact type, focusing on plaitworks of Mapuera River peoples, also known as Wai Wai people, located in the northwest of Pará state, Brazil. The thesis argues that plaitworks technology is composed of social webs of human knowledge from various peoples (yana), whose productive excellence requires negotiating with (and absorbing knowledge from) other beings and worlds, integrating pragmatic, symbolic, cosmological, ontological and historical aspects. Thusly, this research addresses: manufacturing techniques, including the fabrication of skilled artisans and interactions with different beings; the cultural meanings of plaitworks production, and use; native criteria of plaitworks artifacts differentiation and classification; the formation of ethnographic collections, and the possibilities of their study as historical documents; the artifact variability over a century, distinguishing technological continuities and changes, and the main reasons for them. Therefore, it also presents reflections on some archaeological, anthropological and indigenous concepts related to materiality, technology and artifact variability. Different scales of teachinglearning analysis of plaitworks are explored. Finally, with a comparative study of three plaitworks classes made by different Cariban-speaking peoples in the Guyanese Amazon, a model is presented to think about how ideas, knowledge flows and techniques circulate in this region, thus, contributing to the debate around the of material culture pattering and identity boundaries in Archeology.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.