• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.7.2020.tde-01032021-113004
Document
Author
Full name
Ana Paula da Conceição
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Cruz, Dina de Almeida Lopes Monteiro da (President)
Cavalcanti, Ana Carla Dantas
Gallani, Maria Cecilia Bueno Jayme
Salvetti, Marina de Góes
Title in Portuguese
Intervenção educativa para o autocuidado de adultos com insuficiência cardíaca: estudo piloto
Keywords in Portuguese
Autocuidado
Enfermagem
Insuficiência Cardíaca
Abstract in Portuguese
Introdução: a insuficiência cardíaca (IC) é uma síndrome que afeta número crescente de indivíduos em todo o mundo e tem desfechos ruins que podem ser limitados com autocuidado adequado. Objetivos: este estudo teve como objetivos desenvolver uma intervenção educativa para o autocuidado na IC e avaliar a aceitabilidade, a viabilidade e o potencial de efeito da intervenção desenvolvida no conhecimento e autocuidado na IC , na frequência de uso não planejado dos serviços de saúde em pessoas com IC e hospitalização relacionada à IC. Método: a intervenção foi delineada com base no referencial metodológico de Sidani e Braden, (2011), na teoria da situação específica do autocuidado da IC e na terminologia da classificação das intervenções de enfermagem. Ensaio clínico randomizado paralelo foi realizado para avaliar a intervenção. A amostra foi constituída por 30 pacientes em tratamento ambulatorial por IC (sexo masculino= 53,3%, idade média= 69,9 anos; etnia parda= 40% tempo médio de estudo=7,5 anos; CF-NYHA III-IV=53,3%; FEVE média=36,4%; cardiomiopatia como etiologia=33,3%; tempo médio de experiência com a IC=110,5 meses). Os participantes foram aleatorizados para o grupo experimental (n=15), que recebeu a intervenção junto com o tratamento usual, e, para o grupo controle (n=15), que recebeu o tratamento usual. O grupo que recebeu a intervenção compôs a amostra para a avaliação da aceitabilidade e da viabilidade da intervenção, realizada por abordagem qualitativa. Resultados: foi desenvolvido o Programa de Ensino do Autocuidado na IC (PEAC-IC) destinado a pessoas com IC em acompanhamento ambulatorial, realizado em uma sessão presencial (face-a-face) e cinco sessões semanais por telefone, com foco na promoção do autocuidado. O PEAC-IC teve resultados satisfatórios de de viabilidade: taxa de recrutamento de 62,5%; taxa de retenção 90% e taxa de atrito de 11%, com boa aceitabilidade. No geral a frequência de adesão ao programa foi de 71,7%. A intervenção mostrou bons resultados preliminares de eficácia, com os seguintes tamanhos de efeitos (f-Cohen): autocuidado de manutenção (f=0,55); autocuidado de gerenciamento (f=1,01) e na confiança no autocuidado (f=0,42). O efeito sobre o conhecimento na IC foi ínfimo (f=0,02). Durante o período de acompanhamento do PEAC-IC, a busca por atendimento médico de urgência foi mais frequente no GC (21,4%), por descompensação clínica da IC, em comparação ao GI (15,4%) por causas não relacionadas à IC. Internação hospitalar foi presente apenas no GC (n=1), por descompensação clínica da IC. Conclusão: este estudo piloto disponibiliza uma intervenção educativa para o autocuidado na IC, com evidências de viabilidade, de aceitabilidade e potencialidade de eficácia para melhorar o autocuidado na IC.
Title in English
Educational intervention for self-care of adults with heart failure: pilot study
Keywords in English
Heart Failure
Nursing
Self-care
Abstract in English
Introduction: Heart failure (HF) is a syndrome that affects an increasing number of individuals around the world and has adverse outcomes that can be limited by proper self-care. Objectives: The objectives of this study were to develop an educational intervention for self-care in HF, and to evaluate the acceptability, feasibility and potential effect of the intervention developed on the knowledge and self-care in HF, and the frequency of unplanned use of health services in people with HF and hospitalization for IC. Method: The intervention was designed based on Sidani and Braden's methodological framework, the situation-specific theory of HF self-care, and the terminology of the nursing interventions classification. A parallel randomized clinical trial was conducted to evaluate the intervention. The sample consisted of 30 patients in outpatient treatment for HF (male gender=53.3%, mean age=69.9 years; brown ethnicity=40% schooling=7.5 years; CF-NYHA III-IV=53.3%; mean LVEF=36.4%; cardiomyopathy as etiology=33.3%; mean time of experience with HF=110.5 months). Participants were randomized to the experimental group (n=15), which received the intervention along with the usual treatment, and to the control group (n=15), which received the usual treatment. The group that received the intervention composed the sample for the evaluation of the acceptability and feasibility of the intervention, performed by qualitative approach. Results: The Program for Teaching Self-Care in HF (PEAC-IC) was developed for people with HF in outpatient care, held in one presential (face-to-face) session and five weekly telephone sessions, focusing on the promotion of self-care. The PEAC-IC had good indicators of feasibility: recruitment rate of 62.5%; retention rate of 90% and attrition rate of 11%; and good indicators of acceptability, with a general frequency of adherence to the program of 71.7%. The intervention showed good preliminary efficacy results, with the following effect sizes (f-Cohen): self-care maintenance (f=0.55); self-care management (f=1.01) and confidence in self-care (f=0.42). The effect on knowledge in HF was negligible (f=0.02). During the follow-up period of the PEAC-IC, the search for emergency medical care was more frequent in the CG (21.4%), due to clinical decompensation of HF, compared to IG (15.4%) for causes unrelated to HF. Hospitalization was present only at the CG (n=1), due to clinical decompensation of HF. Conclusion: This pilot study provides an educational intervention for self-care in HF, with evidence of feasibility, acceptability and potential effectiveness for improving self-care in HF.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-04-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.