• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.61.2011.tde-23022012-151640
Document
Author
Full name
Fernanda Ribeiro Pinto de Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2011
Supervisor
Committee
Maximino, Luciana Paula (President)
Dalben, Gisele da Silva
Santos, Carlos Ferreira dos
Title in Portuguese
Curso a distância de redação científica na Língua Inglesa na área de anomalias craniofaciais
Keywords in Portuguese
Anomalias craniofaciais.
educação a distância
resumo em Inglês
Abstract in Portuguese
Introdução: A importância da Língua Inglesa para a ciência é indiscutível e a comunidade científica deve ter o aprendizado desta como base para sua internacionalização. Objetivos: O objetivo deste estudo foi elaborar e avaliar um curso a distância de suporte de escrita científica para a redação de abstracts na Língua Inglesa, na área de Anomalias Craniofaciais. Métodos: O curso foi desenvolvido em um Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) disponibilizado pela Universidade de São Paulo, por meio do Sistema de gerenciamento de cursos Moodle versão 1.5.2+. O material didático do curso, assim como seus exercícios e textos de fundamentação foram elaborados pela pesquisadora, com base na linguagem técnica - cientifica na área em estudo, a partir de uma análise detalhada da linguagem científica utilizada em teses, dissertações e artigos internacionais, publicados nos principais periódicos internacionais e livros de redação científica na Língua Inglesa. Quarenta alunos e profissionais do Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais participaram do estudo respondendo a um questionário intitulado Ficha de Pesquisa Motivacional (FPM), utilizado para avaliar a motivação dos alunos em realizar o curso antes de se matricularem. Resultados: O curso foi elaborado em quatro tópicos principais, divididos ao longo de quatro semanas. O conteúdo do curso englobava exercícios, textos e dicas sobre os princípios gerais de uma boa redação científica em Inglês, assim como, a aplicação destes princípios. Os resultados indicaram que os alunos ficaram satisfeitos com a forma de apresentação e elaboração do curso em EaD, classificando o mesmo como impressionante. Conclusão: O Curso a distância desenvolvido mostrou ser uma ferramenta motivadora para a realidade profissional da população avaliada.
Title in English
Distance Learning Course in Scientific Writing in English on Craniofacial Anomalies.
Keywords in English
Abstracts
craniofacial anomalies
distance education
Abstract in English
Introduction: The importance of English for science is unquestionable. The scientific community should learn it as a basis for its internationalization. Aims: The aim of this study was to develop and evaluate a distance learning course in scientific writing support of abstracts on Craniofacial Anomalies. Methods: The course was developed in a Virtual Learning Environment (VLE) provided by the University of São Paulo through the course management system Moodle .5.2+. The teaching material of the course, as well as its exercises and theory were prepared by the researcher based on the technical-scientific area of the study, from a detailed analysis of the scientific language used in thesis, dissertations and international articles, published in major international journals and books on scientific writing in English. Fourty students and professionals of the Hospital for Rehabilitation of Craniofacial Anomalies participated in the study by answering a questionnaire named Ficha de Pesquisa Motivacional (FPM) used to assess students motivation in taking the course before enrolling. Results:The course was designed in four main topics divided into four weeks. The content consisted of exercises, texts and tips on the general principles of good scientific writing in English, as well as the application of these principles. Results indicated that students were satisfied with the presentation and development of the course classifying it as impressive. Conclusion: The distance learning course proved a motivational tool for the professional reality of the assessed population.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-02-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.