• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2022.tde-30112022-135055
Document
Author
Full name
Rodrigo Andrade Teixeira
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Martins, Cleide Lavieri (President)
Leão, Thiago Marques
Pinto, Marly Chagas Oliveira
Ribeiro, Mara Cristina
Title in Portuguese
A musicoterapia online em grupo e a saúde mental de jovens universitários no contexto pandêmico
Keywords in Portuguese
Covid-19
Grupo Musicoterapêutico Online
Jovens Universitários
Musicoterapia
Pandemia
Saúde Mental
Abstract in Portuguese
Introdução - O sofrimento psíquico de jovens estudantes universitários é uma realidade nas instituições, sendo a área da saúde a mais propensa a desencadear esse problema em função de fatores como o convívio com o sofrimento humano, o adoecimento, a morte e a elevada cobrança social. O isolamento social, oriundo das medidas de combate à Pandemia de COVD-19, o constante estado de alerta e o medo da morte maximizaram os problemas de Saúde Mental na universidade. Objetivo - compreender como se dá a relação de sessões de musicoterapia por meio de um Grupo Terapêutico Online e a saúde mental do jovem universitário, verificando aspectos de sua aplicabilidade enquanto recurso terapêutico nas universidades. Métodos - Pesquisa qualitativa, descritiva/explicativa em relação aos seus objetivos e experimental quanto ao procedimento (Pesquisa intervenção). Os participantes foram jovens estudantes, de uma universidade pública, que procuraram atendimento psicossocial na instituição e aceitaram participar das sessões de musicoterapia online. Foram realizadas dezesseis sessões com um grupo de cinco estudantes. Os dados foram obtidos mediante entrevistas semiestruturadas, antes da primeira sessão e após a última; diário de sessão produzido pelos participantes; e diário de campo produzido pelo pesquisador. A interpretação do material coletado foi realizada por análise de conteúdo. Resultados - A musicoterapia online e em grupo pôde proporcionar escuta acolhedora, atenção humanizada, pautada na integralidade do indivíduo e sensação de pertencimento. Conclusões - A Musicoterapia, por meio de Grupo musicoterapêutico online, proporcionou o fortalecimento da rede de cuidado aos estudantes universitários e a promoção da saúde, estimulando mecanismos de prevenção de agravos e de recuperação da saúde.
Title in English
The online group music therapy and the mental health of universiry students in the pandemic context
Keywords in English
Covid-19
Mental Health
Music Therapy
Online Music Therapy Group
Pandemic
Young University Students
Abstract in English
Introduction - The psychic suffering of young university students is a reality in institutions, with the health area being the most likely to trigger this problem due to factors such as living with human suffering, illness, death and high social demands. Social isolation, arising from the measures to combat the COVD-19 Pandemic, the constant state of alert and the fear of death maximized the Mental Health problems at the university. Objective - to understand the relationship between music therapy sessions through an Online Therapeutic Group and the mental health of young university students, verifying aspects of its applicability as a therapeutic resource in universities. Methods - Qualitative, descriptive/explanatory research regarding its objectives and experimental research regarding the procedure (Intervention research). The participants were young students from a public university who sought psychosocial care at the institution and agreed to participate in online music therapy sessions. Sixteen sessions were held with a group of five students. Data were obtained through semi-structured interviews, before the first session and after the last one; session diary produced by participants; and field diary produced by the researcher. The interpretation of the collected material was performed by content analysis. Results - Online and group music therapy could provide warm listening, humanized attention, based on the integrality of the individual and a sense of belonging. Conclusions - Music Therapy, through an online music therapy group, provided the strengthening of the care network for university students and health promotion, stimulating mechanisms of disease prevention and health recovery.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
TeixeiraRA_DR_O.pdf (1.61 Mbytes)
Publishing Date
2022-11-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.