• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.6.2022.tde-05092022-132933
Document
Author
Full name
Maíra Gimenes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Paganini, Wanderley da Silva (President)
Di Giulio, Gabriela Marques
Nihonmatsu, Miriam Moreira Bocchiglieri
Title in Portuguese
Educação ambiental como instrumento da gestão do saneamento em aglomerados subnormais
Keywords in Portuguese
Aglomerados Subnormais
Despoluição de Corpos Hídricos
Educação Ambiental
Envolvimento Social
Saneamento
Abstract in Portuguese
Como resultado do crescimento desordenado dos centros urbanos no país, surgiram regiões nas cidades com déficits de infraestruturas básicas, incluindo as sanitárias, desencadeando consequências ambientais como a poluição dos córregos, e socias com a formação dos aglomerados subnormais, com perda da qualidade de vida e prejuízos à saúde. Visando solucionar em parte os problemas de poluição dos corpos hídricos no município de São Paulo, a Sabesp em conjunto com parceiros institucionais lançou o Programa Córrego Limpo, com ações focadas em instalação de infraestruturas físicas e ações educacionais, de modo a envolver a sociedade com a problemática, conscientizando-a quanto ao seu papel. Neste contexto, a pesquisa visa avaliar a efetividade da educação ambiental na eficácia das ações de saneamento em aglomerados subnormais, utilizando os resultados obtidos com o Programa Córrego Limpo para uma amostra de três córregos (Charles de Gaulle, Novo Mundo/Biquinha e Adão Ferraris). Mediante análise dos dados, conclui-se que o nível de envolvimento social nos córregos Charles de Gaulle e Novo Mundo/Biquinha foram mais elevados, culminando em melhores condições de qualidade das águas dos corpos hídricos ao longo dos anos de monitoramento realizados, cujos fatores identificados como influenciadores no engajamento da população foram a presença de fortes lideranças locais, elaboração de projeto de educação ambiental, atuação junto à ONGs locais, realização de eventos com chamamento público e atividades informativas e de comunicação. Assim, constata-se que o envolvimento da população é fator determinante para o sucesso de projetos de despoluição de córregos. Complementarmente, comparando as ações do Programa Córrego Limpo com as do Projeto Novo Rio Pinheiros, em implantação, tem-se como perspectiva e expectativa que os resultados de despoluição desejados neste segundo tendam a ser alcançados, já que possui em suas diretrizes exigências em comum com os fatores positivos identificados no primeiro programa, e melhoria quanto aos menos eficientes. Logo, o caminho a ser seguido para que as ações de saneamento atuem como barreiras sanitárias em regiões de vulnerabilidade social requer estruturação e planejamento de atividades de educação ambiental abrangentes, além de intensa informação e comunicação junto à sociedade.
Title in English
Environmental education as a tool for sanitation management in subnormal agglomerates
Keywords in English
Depollution of Water Bodies
Environmental Education
Sanitation
Social Engagement
Subnormal Agglomerates
Abstract in English
As a result of the disorderly growth of urban centers in the country, some city regions emerged with deficit in basic infrastructure, including sanitation. It triggered serious environmental consequences such as water pollution, and also social issues with the formation of subnormal agglomerates, which resulted in reduced quality of life and damage to health. Aiming to partially solve the problems of water bodies pollution in the city of São Paulo, Sabesp, together with institutional partners, launched the Clean Stream Program, with actions focused on the installation of physical infrastructure and education actions. The idea is to engage the society with the problematic scenario, making them aware of their role in it. In this context, the research aims to evaluate the effectiveness of environmental education in the efficiency of sanitation actions in subnormal agglomerates, using the results obtained from the Clean Stream Program for a sample of three streams (Charles de Gaulle, Novo Mundo/Biquinha and Adão Ferraris). Through data analysis, it is concluded that the level of social engagement in the Charles de Gaulle and Novo Mundo/Biquinha streams were higher, culminating in better water quality conditions in water bodies over the monitored years. In this case, the main factors that influenced the population engagement were the presence of strong local leaders, the elaboration of an environmental education project, working with local NGOs, holding public call events, and performing information/communication activities. This way, it appears that the involvement of the population is a determining factor for the success of stream clean-up projects. In addition, comparing the actions of the Clean Stream Program with those of the New Pinheiros River Project (which is currently being implemented), the perspective and expectation is that the desired depollution results of the latter tend to be achieved, since it has guidelines requirements in common with the positive factors identified in the first program, while also improving the less efficient ones. Therefore, in order to form real sanitary barriers in regions of social vulnerability through sanitation actions, it requires the structuring and planning of comprehensive environmental education activities, in addition to intense information and society communication.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
GimenesM_MTR_R.pdf (7.46 Mbytes)
Publishing Date
2022-09-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.