• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2022.tde-02032023-145153
Document
Author
Full name
Paula Simão Batich
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Ribeiro, Helena (President)
Castellar, Sonia Maria Vanzella
Pelicioni, Maria Cecilia Focesi
Philippi Junior, Arlindo
Title in Portuguese
Sustentabilidade na educação em saúde global: estudos de caso nos programas de pós-graduação das Universidades de São Paulo (BR), Genebra (SWI) e Barcelona (ES)
Keywords in Portuguese
Educação
Educação em Saúde Global
Saúde Global
Sustentabilidade
Abstract in Portuguese
Introdução - A saúde passou a ser tema de crescente importância na agenda mundial das organizações internacionais, instituições filantrópicas, públicas e privadas. Pessoas em todo o mundo enfrentam, cada vez mais, os desafios urgentes das crises ambientais, sociais e de saúde que extrapolam as fronteiras territoriais entre os países. O aprofundamento nos processos de globalização, comunicação entre os países, os avanços tecnológicos e as mudanças ambientais globais evidenciaram a necessidade de novas abordagens na educação em saúde, que também levassem em conta a relação do local com o global. Na última década, a saúde global acadêmica ganhou espaço nas Universidades, com a missão de potencializar as questões de saúde e seus determinantes sociais no contexto da globalização, incluindo o conjunto de valores baseados na sustentabilidade. Objetivo - Identificar como a educação em saúde global incorpora questões de sustentabilidade, por meio da análise de três estudos de caso, na Universidade de São Paulo (Brasil), na Universidade de Barcelona (Espanha) e na Universidade de Genebra (Suíça). Métodos - O estudo de caso enquanto método de investigação qualitativo foi realizado junto a programas de pós-graduação em saúde global e construído com base no referencial teórico e documental, com dados primários e secundários, sobre educação em saúde global. A pesquisa de campo foi realizada junto aos estudantes e coordenadores em curso, com levantamento de variáveis: linhas de pesquisa, disciplinas curriculares, práticas educacionais, perfil discente e produção acadêmica. Resultados - A partir dos dados coletados, foram analisadas as pesquisas desenvolvidas pelos estudantes e as estratégias de ensino e aprendizagem adotadas pela coordenação dos programas, suscitando reflexões à luz da sustentabilidade e dos ODS. Os estudos demostraram a importância dos problemas ambientais na agenda de pesquisa em saúde global, com destaque aos projetos no Brasil enfocarem os determinantes sociais de saúde, enquanto Genebra e Barcelona se dedicam mais a temas biomédicos; sobre presença desigual dos ODS na perspectiva acadêmica dos programas; sobre a potência da interdisciplinaridade e da internacionalização na educação em saúde global, mas ainda com a participação limitada de alunos estrangeiros; sobre uso de metodologias ativas e tecnológicas necessárias na educação em saúde global, com integração de atividades presenciais e a distância, à exemplo de Genebra e do período da pandemia. Conclusão - A incorporação da sustentabilidade e o estabelecimento de parcerias entre os programas fortalece um campo complexo e emergente do conhecimento, integrando ciências sociais, ambientais e econômicas, dentro do contexto da saúde global, com uma abordagem atualizada e concordante com Agenda 2030. As reflexões acerca das potencialidades e dos desafios da educação em saúde global corroboram com o caminho rumo à sustentabilidade e podem ser entendidas como estratégias poderosas para despertar o olhar investigativo e solidário de estudantes e futuros profissionais da saúde global, na busca por sociedades mais justas, solidárias e sustentáveis.
Title in English
Sustainability in global health education: a case study in the postgraduate programs of the universities of São Paulo (BR), Geneva (SWI) and Barcelona (ES)
Keywords in English
Education
Global Health
Global Health Education
Sustainability
Abstract in English
Introduction - Health became a topic of increasing importance in the global agenda of international organizations, public and private philanthropic institutions. People throughout the world face the, increasingly, urgent challenges of the environmental, social, and health crisis that traverse territorial boundaries between the countries. The deepening of the globalization processes, of the communication between countries, the technological advancements, and the global environmental changes evidence the need for new approaches to health education, also considering the relationship between local and global. In the last decade, academic global health gained space in Universities, with the task of potentializing the questions of health and its social determinants in the context of globalization, including the set of values based on sustainability. Objective - Identify how global health education incorporates sustainability questions, by analyzing three case Studies, in the University of São Paulo (Brazil), University of Barcelona (Spain) and University of Geneva (Switzerland). Methods - The case study as qualitative research method was carried out with graduate programs in global health and built based on the theoretical and documental referential, with primary and secondary data, on global health education. The field of research was carried out with students and course coordinators, raising variables: line of research, curricular courses, educational practices, students' profile, and academic production. Results - From the date collected, the studies developed by the students and the teaching and learning strategies adopted by the coordination of the programs were analyzed, leading to reflections in the light of sustainability and the SDG. The studies demonstrate the importance of environmental issues on the research agenda in global health, with projects in Brazil focusing on social health determinants standing out, whereas Geneva and Barcelona focused more on biomedical themes; on the unequal presence of the SDG in the academic perspective of the programs; on the power of interdisciplinarity and internationalization in global health education, but still with limited participation of foreign students; on the use of active methodologies and necessary technologies in global health education, integrating face-to-face and distance activities, like Geneva during the pandemic. Conclusion - Incorporating sustainability and stablishing partnerships between programs strengthen a complex and emergent field of knowledge, integrating social, environmental, and economical sciences, in a context of global health, with an updated approach in agreement with the 2030 Agenda. The reflections on the potentialities and the challenges of education in global health corroborate with the path to sustainability and can be understood as powerful strategies to awaken the inquisitive and solidary view of students and future professionals in global health, seeking more just, solidary, and sustainable societies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
BatichPS_DR_R.pdf (5.25 Mbytes)
Publishing Date
2023-03-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.