• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2002.tde-18062021-181805
Document
Author
Full name
Maria Cecilia Leite de Moraes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2002
Supervisor
Committee
Gallo, Paulo Rogério (President)
Pereira, Isabel Maria Teixeira Bicudo
Donato, Ausonia Favorido
Magalhães, Lívia de Castro
Schor, Néia
Title in Portuguese
A capacidade diagnóstica do professor de educação infantil: um caminho para o conhecimento da terapia ocupacional
Keywords in Portuguese
Educação Infantil
Percepção
Serviços de Saúde Escolar
Terapia Ocupacional
Abstract in Portuguese
O presente trabalho teve como objetivo primeiro identificar a percepção do professor da escola de educação infantil sobre o aluno considerado, sob sua ótica, "diferente" do grupo, e conhecer o tipo de atuação do professor em relação a este aluno. Outro aspecto contemplado neste trabalho foi divisar o conhecimento do professor da escola de educação infantil acerca da Terapia Ocupacional e suas funções. Para tais intentos optou-se por um estudo de corte qualitativo utilizando como instrumental a Análise do Discurso do Sujeito Coletivo (Lefevre, 1999). A pesquisa foi feita junto a trinta professoras de pré-escola pertencentes a rede pública de ensino do Município de Taboão da Serra. A investigação trouxe informações bastante significativas destacando-se: a diversidade de percepção/conceituação sobre o que é uma criança "diferente", a complexidade nas abordagens quando da presença da criança "diferente" e o desconhecimento sobre a Terapia Ocupacional e suas funções. De posse destas considerações salienta-se a importância de continuidade do trabalho tanto para a contribuição no processo de formação do professor de educação infantil nas diferenças observáveis no aluno, como no tocante a divulgação do trabalho da Terapia Ocupacional junto a estes. Cabe o destaque ao papel e função do professor da escola de educação infantil no que tange o desenvolvimento/aprendizagem da criança pequena. Constata-se que o papel do professor da escola de educação infantil deve incorporar formas de ensino não convencionais, do ponto de vista da cultura, um trabalho permeado pela flexibilidade e não somente na rotina estabelecida.
Title in English
Primary school teacher's perception: a way to the knowledge of occupational therapy
Keywords in English
Child Rearing
Occupational Therapy
Perception
School Health Services
Abstract in English
The present work aimed to identify the primary school teacher's perception of the student considered, in his/her view, "different" from the group, and to investigate the teacher's attitudes in relation to this student. Another aspect that was focused by this study was the primary school teacher's knowledge of Occupational Therapy and its functions. To accomplish the objectives mentioned above, a qualitative study was carried out by means of the Collective Subject Discourse Analysis (Lefevre, 1999). The research was conducted with thirty primary school teachers belonging to public schools in the municipality of Taboão da Serra, state of São Paulo. The investigation provided significant data concerning: the di verse perceptions/conceptualizations of what a "different" child is; the complexity of the approaches when a "different" child is present; and the lack of knowledge relating to Occupational Therapy and its functions. In light of this, the study emphasizes the importance of the continuity of the work, both to the process of education of the primary school teachers regarding observable differences in the student, and to familiarize them with Occupational Therapy. The study highlights the role and function of the primary school teacher in the small child's development/learning. It is concluded that the primary school teacher's role must incorporate unconventional teaching forms from the point of view of culture, a work that is pervaded by flexibility and cannot be limited to the established routine.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.