• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.6.2005.tde-18012022-222239
Document
Author
Full name
Neide Sant Anna Moura dos Santos
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2004
Supervisor
Committee
Vasconcellos, Maria da Penha Costa (President)
Fusari, Jose Cerchi
Rios, Terezinha Azerêdo
Title in Portuguese
Quando os dados oficiais revelam condições de trabalho: análise dos agravos à saúde de professores das escolas públicas do Município de São Paulo
Keywords in Portuguese
Escola Pública
Professores
Risco Ocupacional
Saúde Ocupacional
Abstract in Portuguese
Objetivo. Uma vez que o processo saúde doença é determinado socialmente e que formas de trabalhar e de viver geram potenciais de benefícios e de riscos que se expressam na saúde, realizou-se este estudo com o objetivo de descrever e analisar as condições de trabalho dos professores, identificando-se as condições favoráveis e desfavoráveis do trabalho docente e sua repercussão na vida e no processo saúde-doença. Metodologia. A pesquisa, de caráter exploratório, envolveu 42 professores - 11 readaptados e 31 em exercício incluindo três estágios: a) fase exploratória para identificação da percepção da população de estudo quanto aos fenômenos saúde/trabalho no próprio contexto; b) aplicação de questionário possibilitando mensuração dos níveis de satisfação e para identificação dos aspectos do trabalho que provocam ansiedade, desgaste, estresse e podem levar à expropriação da saúde; c) análise ergonômica do trabalho buscando caracterizar as manifestações de aspectos do trabalho sobre a vida dos professores e verificar quais desses aspectos interferem na satisfação e na saúde. Resultados. Considerando os professores readaptados como representantes dos eventuais indicadores de agravos à saúde do professor, estes estudos revelaram que: 1) o tempo prolongado de exercício no magistério, nas condições e na forma em que hoje é realizado o trabalho docente, e o déficit na formação profissional, em relação às demandas do ensino, constituem fatores significativos de agravo à saúde do professor; 2) o número excessivo de alunos em classe e a insuficiência da remuneração, pela intensidade de freqüência com que apareceram na pesquisa, podem ser classificados entre os maiores indicadores de agravos ao bem-estar e à saúde; 3) as mudanças de políticas e propostas educacionais elaboradas à margem do magistério, a opinião pública depreciativa da tarefa docente, o baixo nível de realização profissional, as jornadas extenuantes, a transferência de responsabilidades da comunidade social e das famílias para a escola, tomam o trabalho cansativo e desgastante e interferem na vida pessoal, no bem-estar e na saúde do professor. Conclusão. Os resultados deste estudo evidenciam que as categorias de sofrimento no trabalho mantêm relação com a frustração das necessidades humanas e com a falta de realização no trabalho; a análise mostra que o desgaste e o estresse se revelam na insatisfação com a remuneração, no trabalho com classes numerosas, nas jornadas extenuantes, no acúmulo de responsabilidades transferidas à escola, na desvalorização do magistério, no conflito que se expressa nas dificuldades para levar o aluno a aprender. Pode-se dizer que os professores de ensino básico estão sujeitos a condições de trabalho que os expõem a cargas que ao longo do tempo podem levar a um desgaste de suas capacidades vitais.
Title in English
When oficiaIs infonnations shows work's conditions: teacher's health problems studies of a public school in São Paulo country
Keywords in English
Occupational Health
Occupational Risk
Public School
Teachers
Abstract in English
Objective: Since the health-disease process is socially determined and work and life style bring potential benefits and risks which are reflected in health, this study were carried out in order to describe and analyze the work conditions of teachers, identifying favorable and unfavorable conditions and their impact in teachers life and health-disease process. Methods. The exploratory research included 42 teachers - 11 readjusted and 31 working teachers - and 3 stages: a) exploratory phase of identification of study group perception of health/work phenomena in their context; b) filling in questionnaire in order to measure the level of satisfaction and to identify job aspects that trigger anxiety, exhaustion, stress and may undermine health; c) ergonomics analysis aiming characterize the outcomes of the work conditions and to establish which of them affect satisfaction and health. Results. Considering readjusted teachers as a representative group of possible health problems among teachers, this study showed that: 1) the long term teaching activity, under the actual conditions, and the deficit in professional development in relation to the educational demands are important factors in health problems among teachers; 2) the excessive number of students in the classroom and the low income, both frequently reported, may be considered as the most important factors related to welfare of teachers and their health problems; 3) the political changes and educational proposals adopted disregarding the teaching profession, the prejudicial public opinion of teacher duty, the low leveI of job satisfaction, the exhausting working routine, the shouldering responsibilities of social community and families by the schools, make the work exhausting and let it interfere in the personal life, the welfare and the health of teachers. Conclusions. The results demonstrate that levels of suffering are related to human needs which are not fulfilled and to lack of job satisfaction; the analysis show that the overwork and stress are reflected in the dissatisfaction with the income, the overcrowded classrooms, exhausting working routine, growing responsibilities of the school, depreciation of teaching profession, and in the conflict arose from the difficulties of making the students learn. We may say that teachers of elementary education work under such conditions that make them shoulder a burden which, over the time, lead them to health impairment.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-01-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.