• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.6.1998.tde-02102023-162707
Document
Author
Full name
Elisabeth Maria Schibuola Egydio de Carvalho
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1998
Supervisor
Committee
Unglert, Carmen Vieira de Sousa (President)
Chammé, Sebastião Jorge
Westphal, Márcia Faria
Title in Portuguese
O espaço-território da educação em saúde: oficina de territorialização de Vila Varela, Poá, São Paulo
Keywords in Portuguese
Atenção Primária à Saúde
Educação em Saúde
Participação da Comunidade
Sistemas Locais de Saúde
Abstract in Portuguese
Neste trabalho pretende-se identificar a Educação em Saúde comprometida na crise do conhecimento comum às demais ciências. Esse enfoque alargado do entendimento da Educação em Saúde proporciona uma análise dos problemas e inquietudes dessa ciência sob o ângulo da crise paradigmática do conhecimento científico. Enquanto ciência histórica a Educação em Saúde compartilha com o momento atual, exibindo em algumas de suas ações, como na Oficina de Territorialização, o surgimento de novas práticas colaborando na formação do novo paradigma científico. Perseguindo essas intenções o trabalho apresenta três momentos dissertativos: o primeiro que procura identificar as críticas sobre o conhecimento dentro das ciências naturais; o segundo que traz a mesma reflexão sobre o conhecimento, agora no painel da história social localizando a Educação em Saúde e caracterizando seu curso na Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo. Por fim, descreve-se o trabalho da Oficina de Territorialização de Vila Vareta, fundamentado sob as características do Planejamento Ascendente.
Title in English
The space-territory of health education: territorializations workshop of Vila Varela, Poá city, Säo Paulo state, Brazil
Keywords in English
Community Participation
Health Education
Local Health Systems
Primary Health Care
Abstract in English
This work was intended to identify Health Education committed in the knowledge crisis shared with the other sciences. This wider focus on understanding Health Education gives rise to an analisys of the problems and uneasiness of this science over the scope of the paradigm crisis of scientific knowledge. As a historical science, Health Education fits itself into the daily reality, demonstrating in some of its actions, like the Territorializations Workshop, the rise of new practices colaborating in the formation process of the newly shapping scientific paradigm. Following these goals, this work presents three moments: the first one seeks to identify the criticism concerning the knowledge inside of the natural sciences; the second one brings the same reflexion about knowledge, but now viewed through the social history where Health Education is placed, and its course of study at the School of Public Health of the University of São Paulo. At last, this paper describes the work of the Territorialization Workshop (Oficina de Territorialização) from Vila Varela, based on the caracteristics of the Bottom-up Planning (Planejamento Ascendente).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.