• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2006.tde-28042021-145851
Document
Author
Full name
Cynthia Rachid Bydlowski
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Pereira, Isabel Maria Teixeira Bicudo (President)
Lefevre, Ana Maria Cavalcanti
Minhoto, Laurindo Dias
Tavares, Maria de Fátima Lobato
Westphal, Márcia Faria
Title in Portuguese
Cidadania: o papel do professor
Keywords in Portuguese
Cidadania
Educação
Escola
Professor
Promoção da Saúde
Abstract in Portuguese
Vários movimentos internacionais, como o da Promoção da Saúde, têm colocado o exercício da cidadania como estratégia de melhoria das condições de vida e saúde da população de países em desenvolvimento. A educação tem papel importante no desenvolvimento deste exercício e, entre os vários espaços onde ela ocorre, merece atenção especial a escola, pois é onde a criança passa a maior parte de seu tempo e está em contato com um grupo social organizado. Considerando que o professor tem papel de destaque por estar mais próximo do aluno e, principalmente, por influenciá-lo tanto através do ensino propriamente dito (currículo formal), como por comportamentos emitidos que não fazem parte dos planos ou programas de ensino (currículo oculto), o objetivo deste estudo foi conhecer as representações sociais do professor sobre cidadania e em relação ao aluno ser cidadão, além de sua visão sobre o seu papel e o da escola no desenvolvimento desta. Para isto, foram entrevistados 40 professores de escola pública da cidade de São Paulo e seus discursos foram analisados pela metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC) (metodologia qualiquantitativa). Observou-se que a maioria dos professores considera a escola como um espaço onde a cidadania deve ser desenvolvida e o professor com grande responsabilidade nesse desenvolvimento; sabe da importância de suas atitudes e ensino na formação do aluno; reconhece o aluno como um futuro cidadão e percebe a cidadania como uma participação ativa na sociedade, além dos direitos, deveres e conhecimentos. Os professores revelaram algumas atitudes favoráveis ao desenvolvimento do exercício da cidadania, o que, apoiando-se nas propostas da Promoção da Saúde, aponta na direção de se alcançar melhores condições de saúde e vida da população brasileira.
Title in English
Citizenship: the teacher's role
Keywords in English
Citizenship
Education
Health Promotion
Teacher
Abstract in English
General health conditions as well as quality of life must urgently be improved in developing countries. This improvement could be achieved, at least in part, by the practice of citizenship. Education exerts a special role in citizenship development. ln this regard, teachers in school are of great importance, since they influence and inspire the students beyond the formal curricula. The purpose of this study was to evaluate the citizenship perception of teachers from basic and junior schools, their relationship with the students, and their opinion about the role of the school on the student citizenship development. Forty teachers from public schools in the city of Sao Paulo were interviewed. Their opinions and speeches were analysed employing qualitative methods. lt has been observed that the teachers consider the school as the place where citizenship should be developed. They know how important are their attitudes and disposition of mind on student formation. They understand "citizenship" as active participation in the society, beyond rigths, duties an knowledge.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-04-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.