• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2016.tde-26072016-180541
Document
Author
Full name
Oswaldo Yoshimi Tanaka
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1988
Supervisor
Committee
Rosenburg, Cornelio Pedroso (President)
Alvarenga, Augusta Thereza de
Guedes, José da Silva
Kisil, Marcos
Unglert, Carmen Vieira de Sousa
Title in Portuguese
Análise da utilização dos servicos do posto de assistência médica e do pronto atendimento do Jardim São Jorge no municipio de São Paulo, por meio do estudo da clientela usuária
Keywords in Portuguese
Qualidade do Serviço de Saúde
Abstract in Portuguese
O presente trabalho descreve, inicialmente, o papel desempenhado pela Secretaria de Higiene e Saúde (SHS) do Município de São Paulo, no contexto da assistência a saúde e das políticas nacionais que orientam suas atividades. Historicamente, a SHS vem atuando em duas linhas bem definidas e independentes: o atendimento às urgências e, paralelamente, a assistência materno-infantil que, face às novas diretrizes políticas, tende a se transformar em assistência integral à saúde. Como consequência das novas orientações políticas, várias tentativas têm sido realizadas no sentido de integrar essas duas linhas de atuação. Para tanto, a presente pesquisa, realizada no Posto de Assistência Médica (PAM) e no Pronto Atendimento (PA) Jardim São Jorge, localizado na zona oeste do Município de São Paulo, apresenta como proposta de trabalho a integração das ações de assistência médica individual de caráter curativo com as ações de assistência médico-sanitária. Partindo-se do pressuposto de que qualquer ação no campo da saúde depende da participação da comunidade, busca-se a forma pela qual a população recebe e utiliza os serviços localmente integrados. Nesse sentido, foram coletadas junto à clientela de ambos os serviços, informações tais como: motivo de procura, resolutividade, satisfação e outras, obtidas por meio de formulários. A análise das características das queixas, da resolutividade e da satisfação referida pela clientela, do objetivo e do processo de trabalho desses serviços, leva a conclusão de que o PAM e o PA são utilizados de forma seletiva pela clientela, visando principalmente, ao atendimento de suas necessidades diretamente relacionadas à resolução das manifestações de doença.
Title in English
Analysis of the use of medical station of services and prompt service São Jorge Garden in the municipality of São Paulo, through the user clientele study
Keywords in English
Quality Health Care
Abstract in English
The present study describes, initially, the role played by the Higiene and Health Secretariat (SHS) of the City of São Paulo (Brasil), in the context of health assistance and of the national policies which govern these activities. Historically the SHS has acted within two well - defined and independent fields: emergency treatment and, parallel to this, mother and child health care. The latter, considering the new political guide-lines, is tending to be transformed into general health assistance. As a result of these new political guide-lines, various attempts have been made to integrate these two fields of activities. With this in view, this research project was carried out at the Public Health Clinic (PAM) and the Emergency Medical Service (PA) in the Jardim São Jorge, situated in the western zone of São Paulo City, and presents a working proposal for the integration of the individual medical care of a curative type and the activities of public health assistance. Taking as a starting-point that all activity in the health sector depends on community participation, this study seeks to discover how the population has received and used the geographically integrated health services. For this purpose, information was collected, by means of a questionnaire, from the users of both of these services, on the motive for the recoursing to the service, the service's ability to meet the need, the degree of satisfaction of the user, etc. The analysis of the above information as well as of the objective and the working method of these services, has led to the conclusion that the PAM and the PA are used by the public in a selective way, aiming at satisfying those immediate needs related to some present illnesses.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-07-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.