• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.6.2002.tde-06112003-164049
Document
Author
Full name
Clarissa de Lacerda Nazario
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Candeias, Nelly Martins Ferreira (President)
Concone, Maria Helena Villas Boas
Lefevre, Fernando
Title in Portuguese
"Interpretação do corpo a partir de seis vídeos integrantes da videoteca do centro de formação dos trabalhadores da saúde da Secretaria Municipal de Saúde de São Paulo".
Keywords in Portuguese
Comunicação
Corpo humano
Educação em saúde.
Promoção da saúde
Recursos audiovisuais
Abstract in Portuguese
O objetivo do estudo é contribuir para a análise e avaliação dos recursos educativos utilizados nas ações de promoção e educação em saúde. Foram selecionados seis vídeos do acervo da videoteca do Centro de Formação dos Trabalhadores da Saúde (CEFOR) sobre os assuntos serviços de saúde/ serviços públicos, saúde da mulher e doenças sexualmente transmissíveis/ aids, sendo três de ficção e três do gênero reportagem/ documentário. Os materiais foram analisados buscando interpretar quais os significados da configuração do corpo nas mensagens veiculadas. Para orientar a análise utilizaram-se as categorias de corpo individual/ existencial, social e político. Observou-se também como a mensagem foi estruturada segundo a forma de utilização de alguns recursos de linguagem audiovisual como roteiro, edição, movimento de câmera, enquadramento, áudio e cenário. Foram identificadas algumas oposições básicas através das quais pudemos interpretar os significados atribuídos às várias dimensões do corpo. Dentre elas podemos citar as oposições natureza/ cultura, indivíduo/ sociedade e parte/todo. A partir da análise foram elaboradas algumas considerações e sugestões com relação à utilização dos recursos de linguagem visando uma maior eficácia na comunicação, assim como reflexões a respeito das concepções de corpo apresentadas.
Title in English
Body interpretation from six videos of Centro de Formação dos Trabalhadores da Saúde of Secretaria Municipal da Saúde de São Paulo’s video collection
Keywords in English
Audiovisual aids
Communication
Health education
Health promotion
Human body
Abstract in English
This study objective is to contribute with the analysis and evaluation of educational resources used in promotion and education actions in health area. Six videos about health service/ public services, women health and sexually transmissible illnesses/aids, being three of fiction and three of reporting/ documentary, have been selected from Centro de Formação dos Trabalhadores da Saúde (CEFOR) video collection. The material was analyzed with the objective of interpret which are the meanings of body configuration in the presented messages. To orient the analysis, individual/existential, social and politics body categories were used. It was also observed how the message was structured according to the utilization form of some audiovisual language resources such as script, edition, camera movement, frame, audio and scenery. It were identified some basic oppositions through which we could interpret the meanings given to the several body dimensions. Among them we can mention nature/ culture, individual/ society and part/ whole oppositions. From the analysis some considerations and suggestions related to the language resource utilization were elaborated aiming a better communication effectiveness, as well as thoughts about the presented body conceptions.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2004-03-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.