• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2022.tde-28062022-071529
Document
Author
Full name
Cibele Zanatta da Silva Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Veiga, Márcia Andreia Mesquita Silva da (President)
Leite, Bruno Silva
Silva, Bárbara Vasconcellos da
Title in Portuguese
Desenvolvimento de um aplicativo de realidade aumentada para o ensino de isomeria: o uso de dispositivos móveis como facilitadores no processo de aprendizagem da química orgânica
Keywords in Portuguese
Aplicativo
Inovação educacional
Isomeria
QRcode
Química orgânica
Realidade aumentada
Tecnologias educacionais
Abstract in Portuguese
A sociedade contemporânea teve seu cotidiano modificado alavancado pela ascensão do digital, que nos transportou para a era da informação. O uso de smartphones no ensino já é uma realidade, entretanto, os estudantes do ensino médio conhecem bastante sobre a utilização da tecnologia, porém não são capazes de relacioná-la com a ciência e o seu cotidiano. Neste contexto, este projeto de pesquisa teve como objetivo a utilização de tecnologias atuais como a realidade aumentada (AR, do inglês augmented reality), Código de Resposta Rápida (QR Code, do inglês Quick Response) e plataformas online, no ensino de isomeria em Química Orgânica para alunos do ensino médio. Para tal propósito, foram empregados os programas Unity, Blender, Vuforia e Jmol, no desenvolvimento do aplicativo nomeado IsomeriAR. O aplicativo desenvolvido projetou, com sucesso, na tela de um dispositivo móvel, imagens tridimensionais de compostos orgânicos permitindo, além da visualização espacial, a interação manual do usuário com as moléculas virtuais. O aluno poderá manusear, rotacionar, ampliar e reduzir o tamanho do objeto virtual, além de poder comparar duas estruturas simultaneamente. Para utilização desse recurso pedagógico são apresentadas sugestões pautadas na prática de metodologias ativas para o aprendizado de química orgânica. O produto desenvolvido é viável e será aplicado em sala tão logo aconteça o retorno às aulas presenciais.
Title in English
Development of an augmented reality application for teaching isomerism: the use of mobile devices as facilitators in the learning process of organic chemistry
Keywords in English
Augmented reality
Educational innovation
Educational technologies
Isomerism
Organic chemistry
QRcode
Abstract in English
Contemporary society had its daily life modified leveraged by the rise of the digital format, which transported us to the information age. The use of smartphones in education is already a reality, none the less, high school students know a lot about the use of technology but cannot relate it to science and their daily lives. In this context, this research project aimed to use current technologies such as augmented reality (AR), Quick Response Code (QR Code), and online platforms in teaching isomerism in organic chemistry to high school students. For this purpose, we used programs such as Unity, Blender, Vuforia, and Jmol in developing an application called IsomeriAR. The application developed projected, successfully, on the screen of a mobile device, three-dimensional images of organic compounds allowing, besides the spatial visualization, the manual interaction of the user with the virtual molecules. The student can handle, rotate, enlarge, and reduce the size of the virtual object, besides being able to compare two structures simultaneously. To use this pedagogical resource, we presented suggestions based on the strategy of active methodologies for learning organic chemistry. The product is viable and will be applied in the room as soon as the presential classes can come to pass.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-07-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.