• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2020.tde-05122019-173736
Document
Author
Full name
Mariângela Santos de Jesus
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Bairrao, Jose Francisco Miguel Henriques (President)
Leite, Rita de Cássia Nascimento
Santos, Maria Walburga dos
Silva, Ana Paula Soares da
Title in Portuguese
Saberes em diálogo: produção e transmissão de conhecimento em uma comunidade de religião afro-brasileira e sua inter-relação com o universo escolar
Keywords in Portuguese
Crianças
Escuta participante
Etnopsicologia
Racismo
Saberes
Umbanda
Abstract in Portuguese
A umbanda tem sido entendida como uma religião afro-brasileira caracterizada por uma interpretação bastante flexível em relação ao que se considera sagrado e cotidiano, espíritos e pessoas. O limite flexível entre o sagrado e o profano na umbanda não se restringe, porém, ao aspecto estritamente religioso do culto, até porque essa divisão entre religioso e social não é usualmente observada na vida de seus praticantes. Dá-se ênfase, então, para a vivência religiosa que está presente no todo da vida de seus fiéis e se mostra na forma como se lida com os mais diversos assuntos do cotidiano inclusive, com a educação e socialização das crianças da comunidade. Este estudo foi realizado na Tenda Espírita de Umbanda fé pela Razão Pai Candinho Sebastião e Ogum Rompe Mato, na cidade de Pontal no interior de São Paulo, com o objetivo de contribuir para a compreensão dos processos de construção e transmissão de saber em espaços de religião de matriz africana e as relações construídas com o universo escolar. A coleta de dados foi feita nas reuniões semanais do grupo de crianças, pensadas para discutir aspectos da religião umbandista e da religiosidade em geral, e também em outros momentos e espaços dentro da comunidade, como nas giras e em conversas individuais, por exemplo. A coleta de dados foi realizada através de técnicas etnográficas como a participação em atividades do campo e o diário de campo. A análise dos dados foi realizada através do método desenvolvido pelo Laboratório de Etnopsicologia, a escuta participante. Conclui-se que as crianças são uma categoria muito importante dentro da cultura dessa comunidade umbandista, sendo consideradas no mais alto grau de respeito e afeto e cuidadas por todos os filhos do terreiro, independentemente de laços de consanguinidade, pois o que os une é a vivência dos preceitos religiosos. As crianças possuem uma relação diferenciada com a produção e transmissão de conhecimentos, que não é aquela tradicionalmente encontrada na escola formal, e sim uma que considera as experiências da vida cotidiana e a relação com o outro (em especial os seus pares) como essencial para o processo de aprender. Para aquela comunidade, além do tratamento respeitoso em relação às ideias, gostos e liberdade da criança, as coisas de criança, como a brincadeira, por exemplo, parecem ser essenciais na forma como se aprende. Conhecer, passa, dessa forma, pelo aprendizado prático ligado ao corpo, pelo sentir, diferente da pedagogia hegemônica que geralmente preza por abstrações distante do cotidiano das crianças.
Title in English
Knowledge in dialogue: production and transmission of knowledge in a community of Afro-Brazilian religion and its interrelation with the school universe.
Keywords in English
Childhood
Children
Ethnopsychology
Knowledge
Racism
Umbanda
Abstract in English
Umbanda has been understood as an Afro-Brazilian religion characterized by flexible interpretation in regard to what is considered sacred and daily, spirits and people. The flexible boundary between the sacred and the profane in umbanda is not restricted however, to the strictly religious aspect of the cult, even because this division between religious and social is not usually observed in the life of its practitioners. That perspective emphasizes a religious experience present in every aspect of the life of the congregation and presents in the form how every subject of the daily life is dealt with, including, the education and socialization of the children of the community. The present study was produced in the Tenda Espírita de Umbanda fé pela Razão Pai Candinho Sebastião e Ogum Rompe Mato, in the city of Pontal, state of São Paulo. The purpose was to contribute to the comprehension of the process of construction and transmission of knowledge in afro-brazilian religious spaces and the relation created with the school universe. Data collection was done at weekly meetings of the groups children, designed to discuss aspects of the Umbanda religion and religiosity in general, as well as at other times and places within the community, such as on tours and in individual conversations, for example. Data collection was done through ethnographic techniques such as participation in field activities and the field journal. The data analysis was performed using the method developed by the Laboratório de Etnopsicologia, the participant listening. It is concluded that children are a very important category within the culture of this Umbandist community, being considered in the highest degree of respect and affection and cared for by all the terreiross children, independently of consanguinity, because what unites them is the daily experience of religious precepts. Children have a differentiated relationship with the production and transmission of knowledge, which is not that traditionally found in formal school, but one that considers the experiences of daily life and the relation with the other (especially its peers) as essential for the process of learning. For that community, in addition to respectful treatment of the child's ideas, tastes, and freedom, 'childish things' such as play, for example, seem to be essential in the way one learns. Knowledge, passes, in this way, by the practical learning connected to the body, by the feeling, different from the hegemonic pedagogy that generally values abstractions far from the daily life of the children.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Tese_Mariangela.pdf (3.19 Mbytes)
Publishing Date
2020-01-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.