• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2019.tde-13052019-141844
Document
Author
Full name
Flávia Helen Moreira da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Sticca, Marina Greghi (President)
Corradi, Ariane Agnes
Gondim, Sonia Maria Guedes
Zerbini, Thaís
Title in Portuguese
Análise de processos de aprendizagem individual e organizacional em empresas incubadas de base tecnológica
Keywords in Portuguese
Aprendizagem individual
Aprendizagem organizacional
Empreendedorismo
Incubação
Abstract in Portuguese
As empresas de base tecnológica, especialmente em fase inicial, têm a sua capacidade de criar valor de mercado em função das competências que estão incorporadas nas figuras dos empreendedores. Torna-se importante, portanto, analisar os processos que canalizam sistematicamente a aprendizagem individual para o nível organizacional e que, assim, criam novas estruturas, sistemas, procedimentos e rotinas e estratégias nas startups. O objetivo geral deste estudo foi analisar os processos de mobilização e transferência de competências de empreendedores, para a promoção da aprendizagem organizacional de empresas incubadas de base tecnológica. Para este objetivo geral ser alcançado, foram traçados três objetivos específicos, que determinaram a divisão do estudo em três etapas sequenciais. Os objetivos foram: 1) mapear as competências de empreendedores com startups de base tecnológica incubadas; 2) identificar quais são as competências mais aplicadas no negócio e processos de socialização e codificação mais utilizados em cada uma delas, de acordo com a visão dos empreendedores e, por último, 3) descrever os processos de mobilização, socialização e codificação de competências empreendedoras. Foram definidas 10 dimensões gerais de competências empreendedoras, a saber: planejamento em curto prazo, planejamento em longo prazo, liderança, gestão administrativa, relacionamento, visão empreendedora, aprendizagem empreendedora, maturidade, comprometimento e inovação. Estas dimensões são representativas de empreendedores no contexto de incubação, ou seja, em estágios iniciais, e retratam a relevância da aplicação de algumas (comprometimento, aprendizagem empreendedora e relacionamento) em detrimento de outras (liderança e planejamento em longo prazo). O mecanismo de socialização através de conversas informais foi apontado como o mais utilizado para a transferência de competências para a promoção de aprendizagem organizacional. Por outro lado, na análise dos episódios críticos de aprendizagem foi possível notar que os processos de codificação através de mudanças em práticas e políticas organizacionais também são frequentes, e por muitas vezes estão relacionadas às competências de inovação. Os episódios críticos de aprendizagem foram úteis para analisar o processo de aprendizagem que se dá a partir da aquisição da competência individual até a sua tradução para o nível organizacional da startup. Este estudo contribui para mitigar lacunas no que diz respeito aos processos de aprendizagem em empresas em estágios iniciais
Title in English
Analysis of individual and organizational learning processes in technology-based incubated startups
Keywords in English
Entrepreneurship
Incubation
Individual learning
Organizational learning
Abstract in English
Technology-based companies, especially in the initial phases, have the abilities to create market value according to the entrepreneurs skills. It is therefore important to analyze the processes that systematize the individual learning to the organizational level and thus create new structures, systems, procedures and routines and strategies in the startups. The objective of this study was to analyze the competencies mobilization and transfer processes for the promotion of organizational learning of the incubated technology-based startups. To achieve this general objective, three specific objectives were defined, which determined the division of the study into three sequential stages. The objectives were: 1) to map the competencies of entrepreneurs with incubated technology-based startups; 2) identify which are the competencies most applied by the entrepreneurs and the socialization and codification processes most used for each of them, according to the entrepreneurs' perception and, finally, 3) describe the processes of mobilization, socialization and codification of entrepreneurial competencies. Ten general dimensions of entrepreneurship skills were defined: short-term planning, long-term planning, leadership, administrative management, relationship, entrepreneurial vision, entrepreneurial learning, maturity, commitment and innovation. These dimensions are representative of entrepreneurs in the context of incubation, that is, in the initial stages, and portray the relevance of the application of some (commitment, entrepreneurial learning and relationship) to the detriment of others (leadership and long-term planning). The mechanism of socialization through informal conversations was pointed out as the most used for the transfer of competences for the promotion of organizational learning. On the other hand, in the analysis of the critical episodes of learning it was possible to note that the processes of codification through changes in organizational practices and policies are also frequent, and are often related to innovation skills. Critical learning episodes were useful to analyze the learning process from the acquisition of individual competence to its translation to the organizational level of the startup. This study helps mitigate gaps in learning processes of early-stage companies
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-05-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.