• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2021.tde-30082021-175157
Document
Author
Full name
Ana Caroline Del Bem Caldas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2021
Supervisor
Committee
Pacifico, Soraya Maria Romano (President)
Andrade, Erika Natacha Fernandes de
Araujo, Elaine Sampaio
Sousa, Lucília Maria Abrahão e
Title in Portuguese
Discurso e sujeito em movimento argumentativo: brincadeiras e arte em Portinari
Keywords in Portuguese
Argumentação
Brincadeiras
Discurso verbal e não verbal
Sujeito
Abstract in Portuguese
Ao reconhecer o brincar como atividade principal na infância (VIGOTSKI) e, também, que o direito de brincar tem sido excluído das rotinas escolares, esta pesquisa tem o objetivo de analisar o discurso produzido por sujeitos-alunos, na faixa etária entre 6 e 7 anos, após a interpretação das obras artísticas de Candido Portinari, que retratam o brincar, a fim de compreender como eles argumentam e constroem sentidos sobre o brincar e as brincadeiras na infância. A pesquisa tem como fundamentação teórica os conceitos da Análise do Discurso de Michel Pêcheux, para analisar os efeitos de sentidos produzidos pelos sujeitos, além também de considerar os estudos de Plantin para analisar a argumentação referente ao modo como os sujeitos falam de suas emoções, valorizando os afetos que podem ecoar nos argumentos sobre o direito ao brincar. O potencial e a força pedagógica da arte possibilitam a revisão dos sentidos para que os sujeitos-alunos sintam-se livres a discursivisar sobre o brincar, então o corpus foi constituído pelo discurso verbal oral e escrito dos sujeitos-alunos. Como metodologia, foram registrados, pela pesquisadora, os discursos produzidos pelos sujeitos-alunos durante uma pesquisa de campo feita nas salas de aula dos anos iniciais do Ensino Fundamental, em uma escola pública de Ribeirão Preto. Através dos diálogos, os sujeitos-alunos conseguiram realizar gestos de interpretação e argumentação sobre as obras artísticas e relacioná-las com os sentidos de brincar e brincadeira que perpassam suas vivências. Por meio dos discursos dos sujeitos foi possível interpretar a atualização da memória discursiva quando os sujeitos-alunos apresentam amplo repertório de brincadeiras que conhecem, além de identificar marcas da formação discursiva dominante, ao afirmarem que o brincar não é importante na escola.
Title in English
Discourse and subject in argumentative movement: play and art in Portinari
Keywords in English
Argumentation
Play
Subject
Verbal and non-verbal discourse
Abstract in English
When recognize play as the main activity in childhood (VYGOTSKY) and, also, that the right to play has been excluded from school routines, this research aims to analyze the discourse produced by students-subjects, aged between 6 and 7 years, after the interpretation of Candido Portinari's artistic works, that portray the play, in order to understand how they argue and build meanings about play and playing in childhood. The research is based on the Discourse Analysis by Michel Pêcheux, and seek to analyze the effects of meanings produced by the subjects, and also considering Plantin's studies to analyze the argument regarding the way the subjects talk about their emotions, valuing the affections that can echo in the arguments about the right to play. The potential and pedagogical strength of art make it possible the review of the meanings so that students-subjects feel free to discourse on play, so the corpus was constituted by the oral and written verbal discourse of the students-subjects. As methodology, the speeches produced by the student-subjects were recorded by the researcher during a field research done in the classrooms of the early years of elementary school, in a public school in Ribeirão Preto. Through the dialogues, the students-subjects were able to perform gestures of interpretation and argumentation about the works of art and to relate them with the senses of play and playing that permeate their experiences. Through the discourses of the students-subjects, it was possible to identify discursive memory, by presenting a wide repertoire of games they know, in addition to identifying marks of the dominant discursive formation, by stating that playing is not important at school.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-09-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.