• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2022.tde-25052023-075849
Document
Author
Full name
Claudio Gonçalves da Silva Neto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Fonseca, Sergio Cesar da (President)
Mahl, Marcelo Lapuente
Narita, Felipe Ziotti
Santos, Vítor Queiroz
Title in Portuguese
Indícios das relações entre público e privado na assistência à infância na cidade de São Paulo (1870-1896)
Keywords in Portuguese
Assistência
História da educação
Infância
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa pretende estudar as formas pelas quais os estabelecimentos de assistência à infância, fundados no período de 1870 a 1896, na cidade de São Paulo, buscavam reconhecimento, auxilio e subvenção no Estado. Essa conjuntura, entrecortada por diversas transformações como crescimento populacional, alterações no campo do trabalho e pelo fim da escravidão, é marcada pela emergência de instituições de assistência na cidade, tais como o Liceu de Artes e Ofícios, o Instituto D. Ana Rosa, o Asilo Nossa Senhora Auxiliadora do Ipiranga e o Liceu Sagrado Coração de Jesus. A pesquisa é fundamentada em documentação como anuários estatísticos e de ensino, relatórios de presidentes de província e registros da Assembleia Legislativa, dando maior ênfase ao papel do Conde José Vicente de Azevedo na fundação do Asilo Nossa Senhora Auxiliadora do Ipiranga, por meio da análise de seu Estatuto e documentações contextualizadas dentro do período mencionado. Analisando as relações entre público e privado no campo da assistência à infância em São Paulo, o trabalho indica que havia relações de colaboração e subvencionamento, com destaque para os contatos com a Assembleia Provincial, para os pedidos de isenção de impostos, de doação de terrenos e de inclusão no orçamento público.
Title in English
Evidence of the relationship between public and private in child care in the city of São Paulo (1870-1896)
Keywords in English
Assistance
Childhood
History of education
Abstract in English
This research intends to study the ways in which child care establishments, founded in the period from 1870 to 1896, in the city of São Paulo, sought recognition, assistance and subsidies in the State. This conjuncture, interspersed with several transformations such as population growth, changes in the field of work and the end of slavery, is marked by the emergence of assistance institutions in the city, such as the Liceu de Artes e Ofícios, the Instituto D. Ana Rosa, the Nossa Senhora Auxiliadora do Ipiranga Asylum and the Sacred Heart of Jesus Lyceum. The research is based on documentation such as statistical and teaching yearbooks, reports from provincial presidents and records of the Legislative Assembly, giving greater emphasis to the role of Count José Vicente de Azevedo in the foundation of the Asilo Nossa Senhora Auxiliadora do Ipiranga, through the analysis of its Statute and documentation contextualized within the mentioned period. Analyzing the relationship between public and private in the field of child care in São Paulo, the work indicates that there were relationships of collaboration and subsidization, with emphasis on contacts with the Provincial Assembly, for requests for tax exemption, donation of land and inclusion in the public budget.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-05-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.