• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2021.tde-16052021-102623
Document
Author
Full name
Joyce Ingrid de Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2021
Supervisor
Committee
Andrade, Joana de Jesus de (President)
Ferreira, Luiz Henrique
Leite, Sergio Antonio da Silva
Peron, Keila Angélica
Title in Portuguese
Sobre aprendizagem e afetos: a mediação pedagógica no ensino de química como espaço para superação de dicotomias
Keywords in Portuguese
Afetividade
Ensino de Química
Obutchénie
Situações de aprendizagem
Abstract in Portuguese
É possível identificar os impactos afetivos nas relações que se estabelecem entre o sujeito e o objeto nas relações de ensino? A partir desse questionamento apresentamos um estudo que buscou compreender tais impactos em um espaço muito especial que é a escola. Como objetivo principal da pesquisa investigamos os aspectos afetivos envolvidos nos processos de aprendizagem de química considerando diferentes situações de aprendizagem (aula expositiva dialogada, experimentação, mapa conceitual, elaboração de projetos, maquete, prova individual, prova em dupla, lista de exercícios e seminário). Assumimos como referencial teórico autores que tem suas ideias pautadas na perspectiva teórico-metodológica da Abordagem Histórico-Cultural, principalmente Lev Vigotski (1896-1934) e Henri Wallon (1879-1962), os quais apresentam uma concepção monista de interpretação das relações humanas e do homem consigo mesmo, afirmando que corpo e mente estão imbricados de modo que não há separação entre cognição e afeto, mas, sim, um conjunto unitário. No âmbito da aprendizagem, tais autores apontam a importância dos aspectos afetivos, entendendo o sujeito como um ser múltiplo e complexo. Em termos de objetivos específicos e, por meio de metodologia qualitativa e pesquisa participante, o estudo analisou as possíveis aprendizagens (apropriações/ significações/ informações/ atitudes/ habilidades/ valores) demonstradas pelos alunos nas situações de aprendizagem realizadas; identificou os termos que indicam sentimentos e/ou afetos descritos ou apontados pelos alunos durante as aulas e considerando as diferentes metodologias de ensino utilizadas ao longo da pesquisa; interpretou, a partir das entrevistas dos alunos, quais foram as principais percepções a respeito de um processo educacional que teve como foco a afetividade e a aprendizagem. Para tanto, foi elaborada uma sequência didática que perpassou a temática 'água' e foi desenvolvida em uma turma de 2º ano do Ensino Médio integrado em Automação de um IFSP do interior de São Paulo. Foram realizados 21 encontros utilizando diversas situações de aprendizagem, de modo que os alunos fossem acompanhados pela pesquisadora utilizando o diagrama do Flow de Mihaly Csikszentmihalyi. Além disso, foram realizadas videogravações das apresentações finais e entrevistas com 10 participantes. Os dados foram sistematizados e organizados em quatro unidades de análise. Os resultados indicam que a utilização de estratégias de ensino diversificadas propicia maior engajamento pelos alunos, uma vez que eles se sentem protagonistas do processo de aprendizagem. Ao proporcionar uma aprendizagem baseada em projetos, com valorização das diferentes etapas do processo de construção do conhecimento científico, os estudantes se sentem desafiados e as relações presentes na sala de aula (professor-aluno-conhecimento) são mais estimuladas e afetivamente desenvolvidas. Dessa forma, identificamos condições possíveis para a construção coletiva de aprendizagens sustentadas por relações indissociáveis entre ciência e encantamento, entre Química e valores humanos, entre cognição e afeto, significações concretas da unidade afeto-volitiva obutchénie.
Title in English
About learning and affections: pedagogical mediation in the teaching of Chemistry as a place for overcoming dichotomies
Keywords in English
Affectivity
Chemistry teaching
Learning situations
Obutchénie
Abstract in English
Within the classroom, through differentiated activities focused in Chemistry Teaching, is it possible to identify motivational aspects that interfere in the relationship between affectivity and learning? Based on this questioning, we present a study that sought to understand such relationships in a very special space that is the school. As the main objective of the research, we investigated the motivational / affective aspects involved in the chemistry learning processes considering different learning situations (expository class, experimentation, conceptual map, project elaboration, model, individual test, group test, list of exercises and seminar). We take as a theoretical reference authors whose ideas are based on the theoretical-methodological perspective of the Historical-Cultural Approach, mainly Lev Vigotski (1896-1934) and Henri Wallon (1879-1962), who present a monist conception of interpretation of the human relations and from the man with himself, affirming that body and mind are imbricated in a way that there is no separation between cognition and affection, but rather a unitary set. In the context of learning, these authors point out the importance of affective aspects, understanding the subject as a multiple and complex being. In terms of specific objectives and, through qualitative methodology and participatory research, the study analyzed the possible learnings (appropriations / meanings / information / attitudes / skills / values) demonstrated by students in the learning situations performed; identified the terms that indicate feelings and / or affections described or pointed out by students during the classes and considering the different teaching methodologies used throughout the research; interpreted, from the students' interviews, what were the main perceptions about an educational process focused on affectivity and learning. To do so, a didactic sequence was elaborated that went through the theme 'water' and was developed in a class of 2nd year, High School, integrated in Automation in a Federal Institute in the interior of São Paulo state. Twenty-one meetings were performed using different learning situations, so that the students were accompanied by the researcher using the Flow diagram by Mihaly Csikszentmihalyi. Besides that, video recordings of the final presentations and interviews with 10 participants were made. The data were systematized and organized into four units of analysis. The results indicate that the use of diversified teaching strategies provides greater engagement by students, since they feel they are protagonists of the learning process. By providing project-based learning, valuing the different stages of the scientific knowledge construction process, students feel challenged and the relationships present in the classroom (teacher-student-knowledge) are more stimulated and affectively developed. In this way, we identified possible conditions for the collective construction of learning sustained by inseparable relationships between science and fascination, between chemistry and human values, between cognition and affection, concrete meanings of the obutchénie affective-volitional unity.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-05-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.