• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2023.tde-06092023-134012
Document
Author
Full name
Gabriele Mesquita Pereira do Carmo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Lastória, Andrea Coelho (President)
Costella, Roselane Zordan
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa
Title in Portuguese
Formação continuada de professores de Geografia das redes públicas de um município paulista
Keywords in Portuguese
Ensino de Geografia
Formação continuada de professores
Formador de professores
Professores de Geografia
Redes públicas de ensino
Abstract in Portuguese
O trabalho do professor é complexo e apresenta inúmeros desafios, a saber: o domínio do conteúdo específico e pedagógico, o relacionamento com estudantes e demais atores da comunidade escolar, a relação entre a escola e a sociedade, dentre outros. A formação inicial não consegue, isoladamente, fornecer todos os elementos necessários para preparar um docente para o intenso trabalho educativo. As formações continuadas são processos importantes para a continuidade da preparação do profissional professor. Elas podem ocorrer de diferentes maneiras e em diversos contextos, o que permite promoção de trocas entre docentes, construção da identidade, aquisição de aprendizagens, dentre outros. Compreendemos que os espaços de formação continuada são também importantes para proporcionar discussões sobre os saberes docentes. Nesta investigação, focalizamos a formação continuada de professores de Geografia, sob a ótica dos formadores. A opção por centralizar nessa disciplina está diretamente ligada a importância que tal área do conhecimento possui no currículo escolar, mais especificamente, ao seu objetivo maior que diz respeito à formação em prol da cidadania. Nossa investigação objetiva compreender a configuração das formações continuadas de professores de Geografia nas redes públicas, municipal e estadual, de um município paulista, tendo por base um referencial teórico da área do ensino de Geografia e da Educação. Realizamos um trabalho a partir da abordagem qualitativa, coletamos dados por meio de entrevistas semiestruturadas com formadores de professores de Geografia das já referidas redes públicas e, também, realizamos levantamento e análise dos principais documentos utilizados por tais formadores tendo em vista sua tarefa de elaborar espaços de formação continuada para professores atuantes sob suas responsabilidades. As redes investigadas proporcionam momentos classificados como formação continuada de professores de Geografia e possuem um profissional específico para desempenhar tal função, entretanto, as especificidades da função e as condições de trabalho dos formadores se apresentam como um entrave para que a formação ocorra de forma efetiva.
Title in English
In-service education of Geography teachers in public schools network of a municipality in the state of São Paulo
Keywords in English
Geography teachers
Geography teaching
In-service teacher education
Public schools network
Teacher trainers
Abstract in English
The work of a teacher is complex and presents numerous challenges, among them: the domain of specific and pedagogical content, the relationship with students and other characters of the school community, and the relationship between the school and society, among others. Basic training alone cannot provide all the necessary elements to prepare a teacher for the complex educational work. In-service education is an important process to continue the preparation of professional teachers. The continuing formation can occur in different ways and contexts, which allows exchange between teachers, construction of identity, and acquisition of learning, among others. We understand that the presence of spaces for continuing formation is important to promote discussions about teaching knowledge. In this investigation, we focus on the in-service education of Geography teachers, from the trainer's of Geography teachers viewpoint. The option to focus on this discipline is directly related to the importance that this area of knowledge has to the school curriculum, more specifically, to the main objective regarding the training in favor of citizenship. Our investigation aims to understand the configuration of the in-service education of Geography teachers in the municipal and state public schools of a municipality in the state of São Paulo, based on a theoretical framework in the field of teaching Geography and Education. We based our work on a qualitative approach, we collected data through semi-structured interviews with trainers of Geography teachers from public schools and, also, we carried out a survey and an analysis of the main documents used by such trainers regarding their task of promoting spaces to be used for continued training for public school teachers. The public school networks investigated provide moments classified as in-service teacher education of Geography teachers and have a specific professional to perform this position, however, the specificities of this role and the working conditions of the trainers are an obstacle for the formation to occur effectively.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-09-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.