• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2023.tde-06062023-080353
Document
Author
Full name
Neiva Caetano dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Cunha, Marcus Vinicius da (President)
Novaes, Adriana Carvalho
Petry, Franciele Bete
Silva, Tatiane da
Title in Portuguese
A concepção educacional de Hannah Arendt à luz da pedagogia retórica
Keywords in Portuguese
Educação contemporânea
Hannah Arendt
John Dewey
Retórica
Teorias educacionais
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem por objetivo analisar a concepção educacional de Hannah Arendt à luz dos princípios da pedagogia retórica, proposta educacional criada pelos sofistas da Grécia Clássica e representada na atualidade por John Dewey. A análise focaliza o ensaio "A crise na educação", único texto de Arendt que aborda mais amplamente assuntos da educação. Publicado em 1961 como capítulo do livro Entre o passado e o futuro, o ensaio deriva de uma conferência, forma de comunicação sucinta que não permite identificar imediatamente a concepção educacional da autora. Por esta razão, o trabalho utiliza uma estratégia metodológica análoga à dos paleontólogos, fazendo a prospecção do texto - um exame pormenorizado de cada tema abordado - para delinear as ideias arendtianas. O primeiro capítulo discorre sobre as críticas de Arendt à educação progressiva, revelando que a crise na educação não é restrita ao ambiente escolar, pois a sua origem está nas relações entre adultos e crianças, o que inclui a relação entre professores e alunos como um caso particular. Por meio de conceitos advindos de outras obras de Arendt, o segundo capítulo investiga essas relações e conclui que a essência da crise na educação está na incapacidade de os adultos assumirem a responsabilidade pelo mundo. Isto se materializa na falência da autoridade e da tradição, fenômeno que, por sua vez, decorre da alienação perante o que é público, em prejuízo da esfera política. O terceiro capítulo, então, apresenta a concepção educacional arendtiana, mas, como os seus componentes não são integralmente explicitados no ensaio, faz-se necessário buscar referenciais externos, em especial as proposições deweyanas, para compor as teses arendtianas. Tais teses exprimem a ideia de que educar é preparar o educando para assumir ações transformadoras - revolucionárias - que contrariem o estabelecido, para que o mundo não continue seguindo a trajetória da alienação; por intermédio da autoridade do professor, pautado na tradição, o estudante deve aprender a enfrentar os desafios da vida pública, sendo a escola a instituição que apresenta a ele o mundo. No quarto capítulo, essas teses são associadas aos princípios da pedagogia retórica, com o propósito de elaborar uma visão crítica de certos aspectos da educação contemporânea.
Title in English
Hannah Arendt's educational conception in the light of rhetorical pedagogy
Keywords in English
Contemporary education
Educational theories
Hannah Arendt
John Dewey
Rhetoric
Abstract in English
This work aims to analyze Hannah Arendt's educational conception in the light of the principles of rhetorical pedagogy, educational proposal created by the sophists of Classical Greece and represented today by John Dewey. The analysis focuses on the essay "The Crisis in Education", Arendt's only text that addresses issues of education more broadly. Published in 1961 as a chapter of the book Between the past and the future, the essay derives from a conference, a succinct form of communication that does not immediately identify the author's educational conception. For this reason, the work uses a methodological strategy like that of paleontologists, prospecting the text - a detailed examination of each topic addressed - to outline Arendt's ideas. The first chapter discusses Arendt's criticisms of progressive education, revealing that the crisis in education is not restricted to the school environment, as its origin is in the relationships between adults and children, which includes the relationship between teachers and students as a particular case. Using concepts from other works by Arendt, the second chapter investigates these relationships and concludes that the essence of the crisis in education lies in the inability of adults to assume responsibility for the world. This materializes in the failure of authority and tradition, a phenomenon that, in turn, results from alienation from what is public, to the detriment of the political sphere. The third chapter, then, presents Arendt's educational conception, but, as its components are not fully explained in the essay, it is necessary to seek external references, especially Dewey's propositions, to compose Arendt's theses. Such theses express the idea that to educate is to prepare the student to take on transformative - revolutionary - actions that go against the established, so that the world does not continue following the trajectory of alienation; through the teacher's authority, based on tradition, the student must learn to face the challenges of public life, with the school being the institution that introduces him to the world. In the fourth chapter, these theses are associated with the principles of rhetorical pedagogy, with the purpose of elaborating a critical view of certain aspects of contemporary education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.