• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2015.tde-06012022-151540
Document
Author
Full name
Rita de Cássia Constantini Teixeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2015
Supervisor
Committee
Pacifico, Soraya Maria Romano (President)
Nogueira, Ana Lúcia Horta
Pernambuco, Juscelino
Title in Portuguese
Escrita, autoria e(m) gêneros discursivos: o ensino de Língua Portuguesa como espaço para a constituição do autor
Keywords in Portuguese
Discurso
Educação
Gêneros discursivos
Interpretação e autoria
Sujeito
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem a finalidade de interpretar e problematizar, a partir de dois gêneros discursivos, a carta argumentativa e o artigo de opinião, o modo como os sujeitos-alunos assumem, ou não, a autoria para produzi-los. Neste trabalho não se pretende teorizar os gêneros e transformá-los em conteúdos escolares, mas, sim, analisar como o processo de escrita e autoria dos diferentes gêneros discursivos é construído, segundo as orientações do material escolar e das práticas pedagógicas de ensino. Para isso, observamos os gestos interpretativos de sujeitos-alunos, especificamente do Ensino Fundamental, ciclo II, 6º e 9º anos, de uma escola pública da região de Ribeirão Preto-SP. Adotamos os postulados Sócio-Históricos do Letramento e, também, as contribuições da Análise do Discurso Pecheuxtiana. Com base nessa fundamentação teórica, sabemos que os sentidos não são neutros, tampouco a metodologia adotada. Construir condições para a assunção da autoria tem implicações teórico-metodológicas, as quais reclamam gestos de interpretação do analista do discurso. É a partir dessa posição discursiva que analisamos as produções escritas pelos sujeitos-alunos a fim de observar se eles ocupam a posição discursiva de autor na escrita dos gêneros discursivos em questão. Privilegiar o início e o fim do II Ciclo do Ensino Fundamental pode contribuir para refletirmos sobre o modo como a escola trabalha leitura, interpretação e produção de textos nesse período escolar que, a nosso ver, sustentará a relação que o sujeito-aluno construirá com a leitura e a escrita ao longo dos anos escolares e, talvez, para além da escola. As análises das produções textuais apontam um movimento dos sujeitos para a assunção da autoria, pois entendemos que os sujeitos-alunos autorizaram-se a construir argumentos para defender seus pontos de vista, por meio de mecanismos de convencimento que funcionaram e sustentaram os textos produzidos. Apesar de a escola trabalhar os gêneros como se fossem moldes, fora de uma situação social, de fato, razão de ser dos gêneros discursivos, podemos dizer que os sujeitos-alunos arriscaram-se na construção dos enunciados aproveitando a liberdade da escrita, mesmo que não seja para produzir o gênero discursivo solicitado pela professora, mas, mesmo assim, ocuparam a posição discursiva de sujeito-autor, compreendendo a escrita como uma prática social, e não apenas como uma atividade escolar presa às formas conteudistas e aos componentes estruturais de um determinado gênero discursivo.
Title in English
Authorship and (in) discourse gender: Portuguese language teaching as space for author's constitution
Keywords in English
Authorship
Discourse
Discourse genres
Interpretation
Subject
Abstract in English
This study aims to interpret and problematize, from two discourse genres, including argumentative letter and opinion paper, how subject' students assume, or not, authorship to produce them. In this study, it is not intended to theorize genres and turn them into school contents but analyze how the writing process and authorship of different discourse genres is built according to the guidelines of school supplies, and also of teaching practices. So, we notice interpretative gestures from subject' students, specifically from Elementary School, cicle II, 6th and 9th years, from a public school in Ribeirão Preto's area. We adopted socio-historic postulates from Literacy and also contributions of Discourse Analysis by Michel Pêcheux. Based on this theory, we know that senses are not neutral, nor the methodology we chose. Construct conditions for student's authorship assumption has theoric and methodology implications, which ask interpretative gestures from the discourse analyst. From this discourse position we analysed student' subjects written productions to notice if they occupy discourse author's position when writting the genres in question. As we privilege beginning and end of cicle II from Elementary School, it could contribut to think how school teaches reading, interpretation and text production in this period that, for us, will sustain their relationship with reading and writting over their years at school, and maybe further on school. Text production analysis point a subject's movement to assume authorship, because we understood that subject' students allowed themselves to construct arguments to defend their point of view by persuade mechanisms that worked and sustained their text production. Although school teaches genres like molds, out of a social situation, in fact, reason for being discourse genres, we can say that subject' students risk in enunciation construction using their writing freedom, even they did not write the discourse genre asked for the teacher, even though, they occupied author discourse position, understanding writing as a social pratice and not only a school pratice stuck to content molds and structural components of a certain discourse genre.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-02-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.