• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2019.tde-04022021-153927
Document
Author
Full name
Flavia Rocha Carniel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Cunha, Marcus Vinicius da (President)
Fonseca, Sergio Cesar da
Lemgruber, Márcio Silveira
Narita, Felipe Ziotti
Title in Portuguese
Filosofia e educação em Michel de Montaigne
Keywords in Portuguese
Educação
Filosofia
Montaigne
Teoria da argumentação
Abstract in Portuguese
Este trabalho investiga em que medida as concepções filosóficas e educacionais de Michel de Montaigne, filósofo francês do século XVI, podem contribuir com a pedagogia contemporânea. A fonte primária da pesquisa é a obra Ensaios, cuja redação foi elaborada pelo filósofo entre 1580 e 1588; em 1595 foi publicada a edição póstuma que se considera, até hoje, a versão definitiva. A obra contém três volumes com 107 capítulos, ou "ensaios", cada qual versando sobre um tema singular. No rol de fontes secundárias estão produções da área de história da filosofia, história da educação e história geral, além de trabalhos específicos sobre Michel de Montaigne. O primeiro capítulo apresenta um estudo sobre as correntes filosóficas da Antiguidade que serviram de inspiração a Montaigne - ceticismo, epicurismo e estoicismo. O segundo capítulo aborda o contexto de vida do filósofo e os acontecimentos que podem ter influenciado a escrita de Ensaios. O terceiro capítulo traz reflexões sobre como o ceticismo montaigneano se faz presente nos ensaios concernentes à educação "Pedantismo" e "Da educação das crianças". A conclusão defende que as ideias educacionais de Montaigne não devem ser aplicadas de forma absoluta e mecanizada. O filósofo não apresenta um método exclusivo, nem soluções definitivas, mas evidencia a necessidade de desenvolver no estudante a capacidade reflexiva e, assim, assegurar uma educação mais humanizada.
Title in English
Philosophy and education in Michel Montaigne
Keywords in English
Argumentation theory
Education
Montaigne
Philosophy
Abstract in English
This work investigates to what extent the philosophical and educational conceptions of Michel de Montaigne, French philosopher of 16th century, can contribute with the contemporary pedagogy. The primary source of the research is the work Essays, elaborated by the philosopher between 1580 and 1588; in 1595 the posthumous edition, which is considered until today the definitive version, was published. Essays contains 3 volumes with 107 chapters, or "essays", each dealing with a singular theme. In the list of secondary sources are productions on history of philosophy, history of education and general history, as well as specific works on Michel de Montaigne. The first chapter presents a study of the philosophical currents of antiquity which inspired Montaigne - Skepticism, Epicureanism, and Stoicism. The second chapter addresses the context of the philosopher's life and the events that may have influenced the writing of Essays. The third brings reflections on how Montaignean skepticism is present in the essays concerning education - "Pedantism" and "The education of children". The conclusion holds that Montaigne's educational ideas should not be applied in an absolute and mechanized way. The philosopher does not present a unique method or definitive solutions, but shows the need to develop in the student the reflexive capacity and, thus, to ensure a more humanized education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
dissertacaocorrigida.pdf (948.27 Kbytes)
Publishing Date
2021-03-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.