• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2022.tde-25072022-105729
Document
Author
Full name
Natan Henrique Bataglia Felisberto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Motokane, Marcelo Tadeu (President)
Ratz, Sofia Valeriano Silva
Santos, Bruno Ferreira dos
Valle, Mariana Guelero do
Title in Portuguese
O processo de recontextualização no Currículo de Ciências: análise da exigência conceitual na construção do discurso pedagógico
Keywords in Portuguese
Currículo de ciências
Exigência conceitual
Prática pedagógica
Recontextualização
Sociologia educacional
Abstract in Portuguese
A redução do nível de exigência conceitual é um grave problema para a qualidade do currículo de ciências. O objetivo de pesquisa é: investigar o nível de exigência conceitual presente nos Parâmetros Curriculares Nacionais de Ciências Naturais, no Caderno do Aluno do projeto São Paulo faz escola, em uma Sequência Didática Investigativa sobre a Ecologia de morcegos, nas aulas de três professores de Ciências e nas produções textuais escritas de estudantes, compostas por artigos de opinião e relatórios científicos. Dentre os referenciais teóricos adotados, podemos mencionar as teorias do sociólogo Basil Bernstein, o conceito de exigência conceitual formulado por Ana Maria de Morais e as teorias sobre o currículo de José Gimeno Sacristán. Os métodos de investigação adotados se baseiam na abordagem mista de investigação, que recorre às formas de inquérito quantitativa e qualitativa. Os resultados indicam que, ao longo do processo de recontextualização do conhecimento científico, ocorre uma redução no nível de exigência conceitual. Os Parâmetros Curriculares Nacionais de Ciências Naturais indicaram alto nível de exigência conceitual. O Caderno do Aluno do projeto São Paulo faz escola indicou baixo nível de exigência conceitual. A Sequência Didática Investigativa e as aulas dos três professores indicaram níveis de exigência conceitual intermediários. As produções textuais escritas dos estudantes indicaram diferenças. Os resultados sugerem que a Sequência Didática Investigativa e as aulas de um dos professores promovem um currículo de alta qualidade.
Title in English
The recontextualization process in the Science Curriculum: analysis of the conceptual demand in the construction of the pedagogical discourse
Keywords in English
Conceptual demand
Pedagogic practice
Recontextualization
Science curriculum
Sociology of education
Abstract in English
The reduction in the level of conceptual demand is a serious problem for the quality of the science curriculum. The research objective is: to investigate the level of conceptual demand present in the National Curricular Parameters of Natural Sciences, in the student's notebook of the project São Paulo faz escola, in the Inquiry Didactic Sequence on the Ecology of bats, in the classes of three science teachers and in the written text productions of students, composed of opinion articles and scientific reports. Among the theoretical references adopted, we can mention the theories of the sociologist Basil Bernstein, the concept of conceptual demand formulated by Ana Maria de Morais, and the theories about curriculum by José Gimeno Sacristán. The research methods adopted are based on the mixed approach of investigation, which uses the quantitative and qualitative forms of inquiry. The results indicate that, throughout the process of recontextualizing scientific knowledge, there is a reduction in the level of conceptual demand. The National Curriculum Parameters of Natural Sciences indicate a high level of conceptual demand. The student's notebook of the project São Paulo faz escola indicate a low level of conceptual demand. The Inquiry Didactic Sequence and the classes of the three teachers indicate intermediate levels of conceptual demand. The written text productions of students indicate differences. The results suggest that the Inquiry Didactic Sequence and the classes of one of the teachers promote a high-quality curriculum.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-08-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.