• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2010.tde-24102013-150709
Document
Author
Full name
Maria do Céu Camara Chaves
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2010
Supervisor
Committee
Romanelli, Geraldo (President)
Cianflone, Ana Raquel Lucato
Perez, Marcia Cristina Argenti
Silva, Iolete Ribeiro da
Weigel, Valeria Augusta Cerqueira de Medeiros
Title in Portuguese
A luta das famílias pela educação escolar dos seus filhos: um estudo na comunidade de Pontalzinho do Tarumã Açu, na cidade de Manaus/AM
Keywords in Portuguese
Direito à Educação Escolar
Práticas Educativas
Relação Família e Escola
Representações Sociais
Abstract in Portuguese
O acesso de todos à educação é um direito assumido por diversas nações. Como esse direito nem sempre é posto em prática, um dos desafios para os educadores é buscar compreender os complexos mecanismos sociais que fazem com que inúmeras pessoas pertencentes a determinados grupos sociais permaneçam alijados do acesso à educação. Nessa perspectiva, esta pesquisa tem como objetivo investigar as práticas educativas de sete famílias da Comunidade do Pontalzinho do Tarumã Açu (CPTA) da zona oeste de Manaus-AM e as representações dos pais sobre a escola e sobre o processo de escolarização dos filhos. Procurase também investigar as representações de professores da escola dessa Comunidade acerca das famílias, da escolarização dos filhos e das dificuldades que eles enfrentam nesse processo. A coleta de dados foi realizada através de entrevistas realizadas com professores da escola pública municipal e com mães das sete famílias. Paralelamente, foi efetuada a observação do modo de vida das famílias e de suas diversas práticas, registradas em diário de campo e de registro fotográfico de algumas atividades na escola. Todas as entrevistas, baseadas em roteiro semi-estruturado, foram gravadas e transcritas na íntegra. A análise qualitativa dos dados foi desenvolvida de acordo com os referenciais teóricos da Antropologia, da Sociologia e da Pedagogia.
Title in English
The Fight of the families of schooling of their children: a study in community Pontalzinho Tarumã Acu in Manaus/ Am
Keywords in English
Educational Practices
Right to School Education
School-Family Relationship
Social Representation
Abstract in English
Access to education is an assured right in many nations. But this right is not always respected and one of the educators' challenges is trying to comprehend the complex social mechanics that keep many people who belong to certain social groups apart from education. Under this perspective, this research has as its objective to investigate the educational practice of seven families from Pontalzinho do Tarumã Açu Community (CPTA), west zone of Manaus-AM city and the thoughts of the parents about schools and the schooling process of their kids. It is investigated the teachers' thoughts about this community families, schooling of the kids and the difficulties they face during the process. The data was collected through interviews with public schools teachers and the mothers of seven families. On the side, it was observed their way of life and their various practices, a field diarie was written and a photo log with pictures of some activities was made. Every interview, based in semi-structured script, were fully taped and made transcript. The quality analysis of the data was developed according to the theoretical references from Anthropology, Sociology and Pedagogy.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-02-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.