• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2020.tde-27112020-130147
Document
Author
Full name
Leandro Augusto Santos Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Bueno, Jose Lino Oliveira (President)
Silva, Lucas Eduardo da
Souza, Victor Cavallari
Title in Portuguese
A influência de manipulações de parâmetros de estrutura musical de modo e andamento na percepção subjetiva de tempo
Keywords in Portuguese
Andamento
Emoção
Modo
Música
Parâmetros de estrutura musical
Tempo subjetivo
Abstract in Portuguese
Distintos parâmetros de estrutura musical, como modo e andamento, e suas respectivas mudanças geram diferentes percepções temporais em ouvintes. O foco maior de estudos envolvendo música e tempo subjetivo foi na manipulação dos modos maior (jônio) e menor (eólio), e nos andamentos lento e rápido. O objetivo do presente estudo foi verificar se os modos jônio, dórico, mixolídio e eólio, executados em três andamentos diferentes (lento, moderado e rápido), podem afetar diferentemente a percepção subjetiva de tempo. Foram 50 participantes, universitários da USP- Campus Ribeirão Preto, de ambos os sexos, sem experiência em estudos musicais e sem problemas auditivos. O experimento ocorreu em sala experimental silenciosa, do Laboratório de Processos associativos, Controle Temporal e Memória. Através do paradigma prospectivo, foi empregado o método de reprodução, no qual cada participante ouviu 12 trechos musicais, um de cada vez, e após cada trecho, reproduziu sua duração. Os resultados não mostraram diferenças entre os modos e não mostraram interação entre modo e andamento. Os dados mostraram diferença entre os andamentos, sendo que os trechos musicais executados em andamento lento sofreram maior distorção na estimativa temporal em relação aos andamentos moderado e rápido, respectivamente.
Title in English
The influence of manipulations of musical structure parameters of mode and tempo on the subjective perception of time
Keywords in English
Emotion
Mode
Music
Musical structure parameters
Subjective time
Time
Abstract in English
Different parameters of musical structure, such as mode and tempo, and their respective changes generate different temporal perceptions in listeners. The main focus of studies involving music and subjective time was on manipulating the major (Ionian) and minor (Aeolian) modes, and the slow and fast tempi. The objective of the present study was to verify if the Ionian, Doric, Mixolydian and Aeolian modes, executed in three different tempi (slow, moderate and fast), can affect the subjective perception of time differently. There were 50 participants, university students from USP- Campus Ribeirão Preto, of both sexes, without experience in musical studies and without hearing problems. The experiment took place in a silent experimental room, at the Laboratory of Associative Processes, Temporal Control and Memory. Through the prospective paradigm, the reproduction method was used, in which each participant listened to 12 musical excerpt, one at a time, and after each excerpt, reproduced their duration. The results showed no differences between modes and did not show any interaction between mode and tempo. The data showed a difference between the tempi, and the musical excepts performed in slow tempo suffered greater distortion in the temporal estimate in relation to the moderate and fast tempo, respectively.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-01-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.