• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2020.tde-27072020-135000
Document
Author
Full name
Mayra Antonelli Ponti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Monticelli, Patricia Ferreira (President)
Pereira, Marcelo
Tokumaru, Rosana Suemi
Vilaça, Maria Teresa Machado
Title in Portuguese
Concepções sobre a origem do comportamento humano e percepções sobre práticas docentes: potencialidades da formação continuada com base na psicobiologia
Keywords in Portuguese
Ambiente educacional
Aprendizagem social
Estereótipos
Formação continuada do professor
Genética do comportamento
Interação social
Abstract in Portuguese
Concepções errôneas e estereotipadas sobre a origem do comportamento humano existem em diversos grupos sociais. Em professores elas podem ter reflexos sobre a atuação docente. O primeiro estudo desta tese objetivou compreender as concepções de professores brasileiros sobre a origem do comportamento humano, explícita (CE) e implicitamente (CI), e suas relações com a forma como os professores percebem suas práticas docentes (PD). O segundo estudo buscou compreender se intervenções baseadas em teorias psicobiológicas são capazes de alterar CE, CI e PD. Para isso, 477 professores da educação básica responderam a questionários via Google Forms. Destes, 41 fizeram parte do grupo controle (GC) e responderam aos questionários em dois momentos; 51 formaram o grupo experimental 1 (GI1), que participou de uma intervenção em formato de curso online baseado em conceitos da genética do comportamento humano (I1), e 52 compuseram o grupo experimental 2 (GI2), que participou de uma intervenção em formato de curso presencial baseado na aprendizagem social (I2). Os grupos experimentais responderam aos questionários antes e depois das intervenções. Os resultados demonstraram que as CE envolvem aspectos dos comportamentos sociais (SocCE) e cognitivos (CogCE), aditivamente, isto é, separam as influências entre genética ou ambientais em proporções relativas (e.g., 40% de influência genética e 60% de influencia ambiental); e interativamente (CEinter), quando consideram as duas influências igualmente atuantes e sobrepostas. As CI dividiram-se em concepções baseadas em diferenças entre grupos humanos (DifCI; e.g., grupos raciais) e sobre diferenças individuais (IndCI). As PD se dividem em práticas para grupos de estudantes (GrPD; e.g., atividades dirigidas a toda à classe) e práticas personalizadas (PersPD; e.g., atividades dirigidas pessoalmente a estudantes com diferentes habilidades). As concepções interativas (CEinter) configuram-se como uma novidade na forma como os professores compreendem a origem dos comportamentos humanos, mais próxima das descobertas em epigenética do que das descobertas em genética do comportamento. Os construtos CE, CI associam-se entre si, mas não com PD. Responder sobre outras pessoas em CE e CI e sobre si mesmo em PD pode explicar esse resultado. As duas intervenções (I1 e I2) tiveram efeito em concepções estereotipadas e genético-deterministas sobre diferenças individuais (IndCI); o curso online sobre genética do comportamento (I2) também teve efeito nas concepções sobre diferenças entre grupos de gênero e etnia (DifCI). A diminuição do determinismo genético, expresso por concepções preconceituosas e estereotipadas (CI), por meio das intervenções (I1 e I2) comprovam a eficácia dessas propostas na mudança de CI, mas não na mudança de CE e PD. Recomenda-se a replicação do questionário de concepções interativas e que cursos de formação continuada para professores com temas psicobiológicos sejam replicados.
Title in English
Conceptions about the origins of the human behavior and perceptions about teaching practices: potential of continued formation based on psychobiology
Keywords in English
Behavioral genetics
School environment
Social interaction
Social learning
Stereotypes
Teachers continued formation
Abstract in English
There are erroneous and stereotyped conceptions about the origins of the human behavior in many social groups. In teachers it may reflect on the teaching practices. The first study has aimed to comprehend the conceptions of Brazilian teachers regarding the ontogenetic origins of the human behavior, explicitly (CE) and implicitly (CI), and their relations on the way the teachers perceive their own teaching practices (PD). The second study aimed to comprehend if two interventions based in psychobiology theories are capable to change CE, CI and PD. To do this, 477 basic education Brazilian teachers have answered to surveys via Google Forms. Forty one of these teachers were part of the control group (GC) and answered the surveys in two moments; 51, the experimental group 1 (GE1) participated of an online course intervention based on human behavioral genetics (I1) and 52, the experimental group 2 (GE2), that were part of a classroom course intervention based on social learning (I2), and answered to the surveys before and after the interventions. The studies have shown that the CE involved aspects of social behavior (SocCE) and cognitive behavior (CogCE) in an additive way, that is, separated the influences in genetics and environmental in relative proportions (e.g., 40% of genetics influences and 60% of environmental influence); and in an interactive way (CEinter), which they considered the two influences equally active and overlapping. The CI were divided into conceptions based on differences between human groups (DifCI; e.g., racial groups) and on individual differences (IndCI). PD are divided into practices for groups of students (GrPD; e.g., activities aimed at the whole class) and personalized practices (PersPD; e.g., activities directed personally to students with different skills). Interactive conceptions (CEinter) are a novelty in the way teachers understand the origin of human behaviors, closer to discoveries in epigenetics than to discoveries in behavioral genetics. The CE, CI constructs are associated with each other, but not with PD. Answering about other people in CE and CI and about yourself in PD can explain this result. The two interventions (I1 and I2) had an effect on stereotyped and genetic-deterministic conceptions about individual differences (IndCI); the online course on behavioral genetics (I2) also had an effect on conceptions about differences between gender and ethnic groups (DifCI). The decrease in genetic determinism, expressed by prejudiced and stereotyped conceptions (IC), through interventions (I1 and I2) proves the effectiveness of these proposals in changing IC, but not in changing EC and PD. It is recommended that the interactive conception questionnaire be replicated and that continuing education courses for teachers with psychobiological themes be replicated.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-11-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.