• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2023.tde-10102023-075243
Document
Author
Full name
Raquel Messi Falcoski
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Padovan Neto, Fernando Eduardo (President)
Cairasco, Norberto Garcia
Carpes, Pâmela Billig Mello
Title in Portuguese
Avaliação de um programa de desenvolvimento profissional docente em neurociência aplicada à educação
Keywords in Portuguese
Autoeficácia docente
Formação de professores
Neurociência e educação
Abstract in Portuguese
A formação de professores e as competências necessárias para sua atuação profissional estão em debate no contexto das políticas públicas educacionais desde o final dos anos 90. A relevância de temas relacionados com a área das neurociências ganha destaque ao compreender melhor o funcionamento do cérebro e suas especificidades, os quais têm muito a contribuir com o desenvolvimento profissional docente. O programa denominado "Ciências da Vida na Escola", objeto deste estudo, foi desenvolvido por pesquisadores do Programa de Pós-Graduação em Psicobiologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, que teve como intuito propiciar conhecimentos específicos das neurociências que pudessem aprimorar as práticas educativas de professores da Educação Básica de ensino, bem como, impactar no desenvolvimento da autoeficácia docente. A primeira fase do programa tratou-se de um curso preparatório em neurociências, na modalidade de ensino à distância. Os 26 participantes que iniciaram e finalizaram o módulo, de forma voluntária, responderam a todos os instrumentos (Questionário sociodemográfico; Escala de autoeficácia docente; Questionário de Estratégias de Aprendizagem e Questionário de reação aos procedimentos instrucionais). Com base no delineamento quase-experimental foram realizadas três etapas, com aplicação dos instrumentos na primeira etapa, realização da formação específica dos professores na segunda etapa e aplicação dos instrumentos na terceira etapa. Os dados quantitativos foram transpostos para o programa estatístico JASP e para todas as análises estatísticas foi utilizado o nível de significância alfa de 5%. A segunda fase do programa aprofundou três temas das neurociências com uma proposta de ensino-aprendizagem mais interativa entre equipe CVE e participantes. As comparações em pares revelaram uma diferença significativa na escala de autoeficácia docente nas medidas de estratégias instrucionais (W=73,0; p< 0,05), o que motiva e desperta o interesse dos alunos em seu processo de aprendizagem e gestão de sala de aula (W=47,0; p< 0,05), o que se refere à forma como os professores percebem sua capacidade de supervisionar os comportamentos dos alunos, porém não houve diferença nas medidas de engajamento dos alunos (W=100,5; p> 0,05), sugerindo que o programa não afetou a capacidade dos professores perceberem suas estratégias de ensino e avaliação. Em relação à avaliação de processo do programa, houve uma maior concentração de respostas nos pontos mais altos da escala de estratégias de aprendizagem, com destaque para as estratégias de elaboração e aplicação prática e controle da motivação. Observou-se também que os professores julgaram a qualidade do curso de forma excelente. Houve ainda uma correlação positiva entre os fatores da escala de autoeficácia docente e os fatores de estratégias de aprendizagem autorregulatórias. Os resultados deste estudo que buscou, entre outros objetivos, avaliar a autoeficácia docente antes e após o programa de formação foram consistentes com a concepção de Bandura, uma vez que o programa impactou nas experiências de domínio, experiências vicárias e persuasão verbal. Desta forma, este trabalho é bastante relevante na área da educação, uma vez que traz benefícios diretos aos professores da Educação Básica de Ensino por meio dos conhecimentos adquiridos e possíveis políticas públicas embasadas nos resultados da atual pesquisa.
Title in English
Evaluation of a teaching professional development program in applied neuroscience in education
Keywords in English
Neuroscience and education
Teacher self-efficacy
Teacher training
Abstract in English
The training of teachers and the competencies necessary for their professional performance have been under debate in the context of public educational policies since the late 90s. The relevance of topics related to the area of neurosciences gains prominence by better understanding the functioning of the brain and its specificities, which have much to contribute to the professional development of teachers. The program called "Life Sciences at School", object of this study, was developed by researchers of the Graduate Program in Psychobiology of the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto of the University of São Paulo, which aimed to provide specific knowledge of neurosciences that could improve the educational practices of teachers of Basic Education of teaching, as well as impact on the development of teacher self-efficacy. The first phase of the program was a preparatory course in neurosciences, in the form of distance learning. The 26 participants who started and finished the module, voluntarily, answered all the instruments (Sociodemographic questionnaire; Teacher self-efficacy scale; Learning Strategies Questionnaire and Instructional Procedures Reaction Questionnaire). Based on the quasi-experimental design, three stages were carried out, with application of the instruments in the first stage, specific training of teachers in the second stage and application of the instruments in the third stage. The quantitative data were transposed to the JASP statistical program and for all statistical analyses the alpha significance level of 5% was used. The second phase of the program deepened three themes of the neurosciences with a proposal for more interactive teaching-learning between the CVE team and participants. Peer comparisons revealed a significant difference in the teacher self-efficacy scale in the measures of instructional strategies (W=73.0; p< 0.05), which motivates and arouses the interest of students in their learning process and classroom management (W=47.0; p< 0.05), which refers to how teachers perceive their ability to supervise students' behaviors, however, there was no difference in student engagement measures (W=100.5; p> 0.05), suggesting that the program did not affect teachers' ability to perceive their teaching and evaluation strategies. Regarding the evaluation of the program's process, there was a greater concentration of responses at the highest points of the scale of learning strategies, with emphasis on the strategies of elaboration and practical application and control of motivation. It was also observed that the teachers judged the quality of the course excellently. There was also a positive correlation between the factors of the teacher self-efficacy scale and the factors of self-regulatory learning strategies. The results of this study that sought, among other objectives, to evaluate teacher self-efficacy before and after the training program were consistent with Bandura's conception, since the program impacted on domain experiences, vicarious experiences, and verbal persuasion. Thus, this work is very relevant in education, since it brings direct benefits to teachers of Basic Education through the knowledge acquired and possible public policies based on the results of the current research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.