• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.55.2015.tde-17122015-095517
Document
Author
Full name
Jaime Alves de Oliveira Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2015
Supervisor
Committee
Hernandez, Michelle Fernanda Pierri (President)
Arita, Andréa Cristina Prokopczyk
Barbosa, Grazielle Feliciani
Title in Portuguese
Um estudo sobre a implementação do cálculo diferencial e integral no ensino médio
Keywords in Portuguese
Derivada
Ensino médio
Limite
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho de dissertação foi estudar a importância da implementação do Cálculo Diferencial e Integral no ensino médio. Também houve o interesse em analisar a importância no método utilizado para essa implementação. Especificamente, nos preocupamos em tentar beneficiar os alunos do ensino médio de uma maneira geral, ou seja, os alunos que pretendem continuar seus estudos em nível superior em áreas exatas ou não. Motivados por isto, foi feito um estudo de caso em que se ministrou essa disciplina para dois grupos de alunos do ensino médio (grupos 1 e 2). Para um grupo (grupo 1) a disciplina foi apresentada de maneira mais intuitiva, com muitos exemplos (algébricos ou ligados ao nosso cotidiano) e não muito formal e para o outro grupo (grupo 2) a disciplina foi apresentada de forma mais tradicional e próxima ao abordado no ensino superior. Ao final do nosso estudo verificamos que os dois grupos foram beneficiados, pois tiveram a oportunidade de enriquecer seus conhecimentos através do estudo de uma disciplina muito importante nas áreas de ciências exatas e aplicadas. No entanto, como esperávamos, conseguimos atingir nosso objetivo de maneira mais satisfatória com o grupo 1, pois percebemos que este grupo sempre mostrou mais interesse e, consequentemente, mais facilidade em aprender e aplicar o conhecimento adquirido. Dessa forma concluímos que é possível inserir o Cálculo Diferencial e Integral no ensino médio e que métodos similares ao que utilizamos com o grupo 1 poderão contribuir para qualidade do ensino da matemática no ensino médio, já que oferecem para os alunos um conhecimento mais rico e abrangente da matemática.
Title in English
A study about the implementation of the differential and integral calculus in high school
Keywords in English
Derivative
High school
Limit
Abstract in English
The objective of this dissertation was to study the importance of implementing the Differential and Integral Calculus in high school. There has also been interest in analyzing the importance of the method used for its implementation. Specifically, we are concerned in trying to benefit high school students in general, that is, students who intend to continue their studies at a higher level in exact areas or not. Motivated by this, a case study in which they gave this discipline for two high school students groups was made (groups 1 and 2). For a group (group 1) the subject was presented in a more intuitive way, with many examples (algebraic or connected to our everyday) and not too formal and the other group (group 2) the discipline was presented in a more traditional and closely addressed to higher education. At the end of our study we found that both groups benefited, as had the opportunity to enrich their knowledge through the study of a very important discipline in the exact sciences and applied sciences. However, as we expected, we achieved our goal of more satisfactorily with the group 1 because we realize that this group has always shown more interest and, therefore, easier to learn and apply the knowledge gained. Thus we concluded that you can enter the Differential and Integral Calculus in high school and that similar methods to that used with the group 1 may contribute to quality of mathematics teaching in high school, as they provide for students a richer knowledge and embracing of mathematics.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-12-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.