• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2023.tde-15092023-143251
Document
Author
Full name
Lucas de Sousa Rebouças
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2023
Supervisor
Committee
Vargas, Rosana Retsos Signorelli (President)
Chaparin, Rogerio Osvaldo
Teles, Renato de Sa
Zapata, Juan Fernando Zapata
Title in Portuguese
Uso do jogo Yahtzee nas aulas de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental
Keywords in Portuguese
Análise combinatória
Aprendizagem baseada em jogos
Probabilidade
Resolução de problemas
Yahtzee
Abstract in Portuguese
Este estudo teve como objetivo geral discutir a importância do uso de jogos no ensino de Matemática e como objetivos específicos: 1) Entender quais habilidades são desenvolvidas a partir do uso de jogos; 2) Compreender como a metodologia de ensino-aprendizagem-avaliação através da resolução de problemas pode ser aplicada no contexto de um jogo e 3) Fornecer aos professores de Matemática dos anos finais do ensino fundamental ferramentas didáticas para o ensino de Probabilidade através do jogo Yahtzee. Para tanto, foi realizado um levantamento teórico sobre o tema, buscando evidenciar a relevância da utilização de jogos e resolução de situações-problema no ensino da matemática e a partir disso, foi proposta uma atividade com base no jogo Yahtzee, com o intuito de favorecer o ensino-aprendizagem de análise combinatória e probabilidade nos anos finais do Ensino Fundamental. Com base na discussão realizada e na experiência inicial de aplicação da atividade foi possível observar o papel socializador do jogo, na medida em que promove discussões que estimulam o letramento matemático. Além disso, o aprendizado das regras do jogo favoreceu o desenvolvimento da capacidade de organização e estimulou a criatividade para resolução de problemas. Também foi possível notar que o jogo escolhido favoreceu a mobilização de conhecimentos matemáticos relativos ao cálculo mental e ao tratamento de dados e também discussões iniciais acerca do cálculo de probabilidades.
Title in English
Using Yahtzee in Math classes on elementary school
Keywords in English
Combinatorial analysis
Game-based learning
Probability
Problem solving
Yahtzee
Abstract in English
The main objective of the present work is to discuss the importance of using games in math classes. The particular goals are: 1) Understand what skills are developed by using games; 2) Comprehend how the methodology of Problem Solving can be used associated with a game in math classes and 3) Provide for math teachers of elementary school resources to teach probability and combinatorial analysis using a dice game called Yahtzee. A theoretical study was done trying to show how relevant is using games and problem solving in math classes and from that an activity to teach probability and combinatorial analysis using Yahtzee was suggested. Based on this discussion and the initial experience of application of the activity it was possible to understand about the socializing role of the games because they stimulate mathematical literacy and the games rules learning encouraged the development of the ability to organize and stimulate the creativity of problem solving. As well, we could realize that the chosen game promoted the mobilization of mathematical knowledge, such as mental calculation, data processing and initial discussions about the calculation of probabilities.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-09-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.