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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2016.tde-05122016-103952
Document
Author
Full name
Aderaldo dos Santos Junior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2016
Supervisor
Committee
Siqueira, Rogério Monteiro de (President)
Torezzan, Cristiano
Zuffi, Edna Maura
Title in Portuguese
O jogo de xadrez como recurso para ensinar e aprender matemática: relato de experiência em turmas do 6º ano do ensino fundamental
Keywords in Portuguese
Educação matemática
Ensino de matemática
Jogo de xadrez
Xadrez escolar
Abstract in Portuguese
Este trabalho teve como objetivo explorar as potencialidades da utilização do jogo de xadrez, como um recurso, no processo de ensino e aprendizagem de matemática em turmas do 6º ano do ensino fundamental. Nesse sentido, buscamos responder a seguinte questão: de que maneira o jogo de xadrez pode contribuir para o ensino de ideias, conceitos e conteúdos de matemática? A pesquisa foi realizada com duas turmas de 6º ano de uma escola da rede municipal de São Paulo. Como metodologia, tivemos como aspiração a pesquisa qualitativa do tipo etnográfico. Utilizamos a observação participante e a análise de atividades escritas dos alunos para a produção de um relato de experiência que descreveu e analisou as situações de ensino e aprendizagem. Durante as aulas regulares, elaboramos situações que possibilitaram o ensino de matemática utilizando o jogo de xadrez como um recurso. Trabalhamos as ideias matemáticas de: lateralidade, linguagem matemática, posição relativa entre retas, composição de figuras na malha quadriculada (tabuleiro), cálculo mental, raciocínio lógico, plano cartesiano, utilização de mapas e análise de possibilidades. Trabalhamos também importantes habilidades necessárias para a resolução de problemas de matemática, tais como: observar, argumentar, criar hipóteses, testar soluções e concluir. No contexto das aulas de matemática, avaliamos que o jogo de xadrez deve ser trabalhado tendo como referência a metodologia de resolução de problemas. Concluímos que o jogo de xadrez é um bom recurso para o processo de ensino-aprendizagem, pois possibilitou trabalhar ideias, conceitos e conteúdos de matemática, em um ambiente lúdico e interativo. Proporcionou também a elaboração de inúmeras situações-problemas, tornando, assim, a sala de aula um ambiente propício para se trabalhar uma matemática viva, criativa e desafiadora.
Title in English
The game of chess as a resource for teaching and learning mathematics: an experience with classes in the 6th grade of elementary school
Keywords in English
Game of chess
Mathematics education
School chess
Teaching math.
Abstract in English
This study aimed to explore the potentials of using the game of chess as a resource in the teaching and learning of mathematics in 6th grade classes of elementary school. In this sense, we sought to answer the following question: in what way the game of chess can contribute to the teaching of ideas, concepts and math content? The survey was conducted with two groups of 6th grade of a municipal school in São Paulo. We used as a methodology a qualitative research with a ethnographic approach. During regular classes, we elaborated situations that enabled math learning using the game of chess as a resource. We used participant observation and analysis of written activities of students to produce an experience report that described and analysed the teaching and learning situations. We worked with the following mathematical ideas: laterality, mathematical language, relative position between lines, figures composition in checkered mesh (chessboard), mental arithmetic, logical reasoning, Cartesian plane, use of maps and analysis of possibilities. We also worked with some necessary skills for solving math problems, such as: observation, argumentation, creating of hypotheses, testing solutions and drawing conclusions. In the context of math classes, we concluded that the game of chess should be worked with problem-solving methodology as a reference. We concluded that the game of chess is a good resource for teaching and learning process, as it made it possible to work with ideas, concepts and mathematical content in a playful and interactive environment. It provided also the development of numerous situation-problems, thus making the classroom a breeding ground to work with living, creative and challenging mathematics.
 
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Publishing Date
2016-12-05
 
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