• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2020.tde-05022020-170848
Document
Author
Full name
Marcos Oliveira Nunes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2019
Supervisor
Committee
Biscaro, Helton Hideraldo (President)
Cobre, Juliana
Mattos, Denise de
Schiabel, Karina
Title in Portuguese
Sugestão de um processo de avaliação das metodologias ativas de ensino, IPA: índice percentual de aprendizagem
Keywords in Portuguese
Avaliação
Mapeamento sistemático
Matemática
Metodologias ativas
Abstract in Portuguese
De tempos em tempos, surgem novas metodologias de ensino, o que é muito bom, pois, como vivemos numa sociedade em constante mudança, entendemos que o processo de aprendizagem não pode ser diferente. Encontramos, então, métodos que tornam o aluno protagonista desse processo que ficaram conhecidos como metodologias ativas. Apesar de bem fundamentados, esses processos precisam demonstrar sua eficácia em relação aos métodos tradicionais. Para compreender o cenário de como essas avaliações e comparações eram realizadas, fizemos um levantamento bibliográfico através de um mapeamento sistemático que nos revelou uma lacuna e nos levou a perceber a necessidade de um método avaliativo comparativo entre essas metodologias. Usamos então a Taxonomia de Bloom para nortear nossa pesquisa, já que ela é a base para as teorias que dão origem a diversas metodologias ativas, como a sala de aula invertida, por exemplo. Como matemáticos, sentimos a necessidade de uma referência numérica que respaldasse a aplicação de qualquer que fosse a mudança de metodologia. Depois de propor um método que quantifica percentualmente e classifica em cinco níveis a aprendizagem do grupo de alunos, podemos perceber que um leque de opções de aplicações e estudos podem surgir a partir desses dados, dando mais segurança ao professor que desejar utilizar uma metodologia ativa.
Title in English
Suggestion of an evaluation process of active teaching methodologies, PLI: Percentage of Learning Index
Keywords in English
Active methodologies
Evaluation
Mathematics
Systematic mapping
Abstract in English
From time to time, new teaching methodologies appear, which is very good, because as we live in a constantly changing society, we understand that the learning process cannot be different. Then, we found methods that make the student a protagonist of this process that has been known as active methodologies. Although, it is well-founded, these processes need to show their effectiveness in relation to traditional methods. In order to understand the scenery of how these evaluations and comparisons were done, we did a bibliographic survey through a systemic mapping that showed a gap and drove us to perceive the necessity for an evaluative comparative method between these methodologies. Then, we used Blooms Taxonomy to guide our research, as it is the basis for theories that give origin to many active methodologies, such as the inverted classroom, for exemple. As mathematicians, we feel the need of a numerical reference to support the application of any change in methodology. After proposing a method that quantifies percentage and classifies student learning into five levels, we can perceive that a range of application and study options can appear from these data, giving more confidence to the teacher who wants to use an active methodology.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-02-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.