• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2010.tde-22092010-164526
Documento
Autor
Nombre completo
Willian Massami Watanabe
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Carlos, 2010
Director
Tribunal
Fortes, Renata Pontin de Mattos (Presidente)
Aluisio, Sandra Maria
Baranauskas, Maria Cecilia Calani
Título en portugués
Auxílio à leitura de textos em português facilitado: questões de acessibilidade
Palabras clave en portugués
Acessibilidade na Web
Elaboração léxica e reconhecimento das entidades nomeadas
Processamento de língua natural
Simplificação sintática
Sumarização automática
Resumen en portugués
A grande capacidade de disponibilização de informações que a Web possibilita se traduz em múltiplas possibilidades e oportunidades para seus usuários. Essas pessoas são capazes de acessar conteúdos provenientes de todas as partes do planeta, independentemente de onde elas estejam. Mas essas possibilidades não são estendidas a todos, sendo necessário mais que o acesso a um computador e a Internet para que sejam realizadas. Indivíduos que apresentem necessidades especiais (deficiência visual, cognitiva, dificuldade de locomoção, entre outras) são privados do acesso a sites e aplicações web que façam mal emprego de tecnologias web ou possuam o conteúdo sem os devidos cuidados para com a acessibilidade. Um dos grupos que é privado do acesso a esse ambiente é o de pessoas com dificuldade de leitura (analfabetos funcionais). A ampla utilização de recursos textuais nas aplicações pode tornar difícil ou mesmo impedir as interações desses indivíduos com os sistemas computacionais. Nesse contexto, este trabalho tem por finalidade o desenvolvimento de tecnologias assistivas que atuem como facilitadoras de leitura e compreensão de sites e aplicações web a esses indivíduos (analfabetos funcionais). Essas tecnologias assistivas utilizam recursos de processamento de língua natural visando maximizar a compreensão do conteúdo pelos usuários. Dentre as técnicas utilizadas são destacadas: simplificação sintática, sumarização automática, elaboração léxica e reconhecimento das entidades nomeadas. Essas técnicas são utilizadas com a finalidade de promover a adaptação automática de conteúdos disponíveis na Web para usuários com baixo nível de alfabetização. São descritas características referentes à acessibilidade de aplicações web e princípios de design para usuários com baixo nível de alfabetização, para garantir a identificação e entendimento das funcionalidades que são implementadas nas duas tecnologias assistivas resultado deste trabalho (Facilita e Facilita Educacional). Este trabalho contribuiu com a identificação de requisitos de acessibilidade para usuários com baixo nível de alfabetização, modelo de acessibilidade para automatizar a conformidade com a WCAG e desenvolvimento de soluções de acessibilidade na camada de agentes de usuários
Título en inglés
Reading assistance for texts in facilitated portuguese: accessibility issues
Palabras clave en inglés
Automatic summarization
Lexical elaboration and named-entities labeling
Natural language processing
Syntatic simplification
Web accessibility
Resumen en inglés
The large capacity of Web for providing information leads to multiple possibilities and opportunities for users. The development of high performance networks and ubiquitous devices allow users to retrieve content from any location and in different scenarios or situations they might face in their lives. Unfortunately the possibilities offered by the Web are not necessarily currently available to all. Individuals who do not have completely compliant software or hardware that are able to deal with the latest technologies, or have some kind of physical or cognitive disability, find it difficult to interact with web pages, depending on the page structure and the ways in which the content is made available. When specifically considering the cognitive disabilities, users classified as functionally illiterate face severe difficulties accessing web content. The heavy use of texts on interfaces design creates an accessibility barrier to those who cannot read fluently in their mother tongue due to both text length and linguistic complexity. In this context, this work aims at developing an assistive technologies that assists functionally illiterate users during their reading and understanding of websites textual content. These assistive technologies make use of natural language processing (NLP) techniques that maximize reading comprehension for users. The natural language techniques that this work uses are: syntactic simplification, automatic summarization, lexical elaboration and named entities recognition. The techniques are used with the goal of automatically adapting textual content available on the Web for users with low literacy levels. This work describes the accessibility characteristics incorporated into both resultant applications (Facilita and Educational Facilita) that focus on low literacy users limitations towards computer usage and experience. This work contributed with the identification of accessibility requirements for low-literacy users, elaboration of an accessibility model for automatizing WCAG conformance and development of accessible solutions in the user agents layer of web applications
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
diss_willian.pdf (3.43 Mbytes)
Fecha de Publicación
2010-09-22
 
ADVERTENCIA: El material descrito abajo se refiere a los trabajos derivados de esta tesis o disertación. El contenido de estos documentos es responsabilidad del autor de la tesis o disertación.
  • Watanabe, W. M., et al. Adapting Web content for low-literacy readers by using lexical elaboration and named entities labeling [doi:10.1080/13614568.2010.542620]. New Review of Hypermedia and Multimedia [online], 2010, vol. 16, p. 303-327.
  • Amancio, M. A., et al. Educational FACILITA: helping users to understand textual content on the Web. In 9th International Conference on Computational Processing of the Portuguese Language, Porto Alegre - RS, 2010. Proc. of 9th International Conference on Computational Processing of the Portuguese Language.Porto Alegre RS : SBC, 2010. Resumo.
  • Watanabe, Willian M., et al. Adapting web content for low-literacy readers by using lexical elaboration and named entities labeling [doi:10.1145/1805986.1805998]. In W4A- 7th International Cross Disciplinary Conference on Web Accessibility 2010, Raleigh - NC, 2010. Proc. of W4A CoLocated with the 19th International World Wide Web Conference..Nova York : ACM Press, 2010.
  • Watanabe, Willian M., et al. Desenvolvimento de componentes de interfaces multimodais ricas para Web utizando X+V e Dojo Widgets. In Webmedia 2009, Vila Vellha - ES, 2008. Anais do XIV Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web - WebMedia.Porto Alegre RS : SBC, 2008. Resumo.
  • Watanabe, Willian M., et al. Facilita: auxílio à leitura de textos disponíveis na Web. In XV Webmedia - Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web, Fortaleza CE, 2009. XV Webmedia - Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.Fortaleza - CE : SBC, 2009. Resumo.
  • Watanabe, Willian M., et al. Facilita: reading assistance for low-literacy readers [doi:10.1145/1621995.1622002]. In SIGDOC: ACM Special Interest Group for Design of Communications, Bloomington, Indiana, USA, 2009. Proceedings of the 27th ACM international conference on Design of communication.New York, NY, USA : ACM DL, 2009.
  • Watanabe, Willian M., et al. WCAG Conformance approach based on Model-Driven Development and WebML [doi:10.1145/1878450.1878479]. In SIGDOC: ACM Special Interest Group for Design of Communication, São Carlos SP, 2010. Proceedings of 28th ACM International Conference on Design of Communication.New York : ACM Press, 2010.
  • Watanabe, Willian M., e FORTES, R. P. M. Revisão Sistemática sobre princípios de design de aplicações web acessíveis para analfabetos funcionais. In SEMISH 2009 - XXXVI Seminário Integrado de Software e Hardware - CSBC 2009 - XXIX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Bento Gonçcalves RS, 2009. XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.Porto Alegre RS : SBC, 2009. Dispon?vel em: http://bibliotecadigital.sbc.org.br/download.php?paper=1319.
  • BITTAR, T. J., et al. Web communication and interaction modeling using model-driven development [doi:10.1145/1621995.1622033]. In SIGDOC: ACM Special Interest Group for Design of Communications, Bloomington, Indiana, USA, 2009. Proceedings of the 27th ACM international conference on Design of communication.New York, NY, USA : ACM, 2009.
  • Fernandes Neto, David, et al. Conteúdo RSS para Dispositivos Móveis (Pôster). In XV Webmedia, Fortaleza CE, 2009. Pôsters Webmedia 2009.Fortaleza CE : SBC, 2009. Resumo.
  • LARA, Silvana Maria Affonso de, et al. Improving WCAG for elderly web accessibility [doi:10.1145/1878450.1878480]. In SIGDOC 2010 - ACM International Conference on Design of Communications, São Carlos SP, 2010. Proceedings of ACM SIGDOC 2010.New York USA : ACM Press, 2010.
  • Santos, Eduardo Pezutti Beletato, et al. Usability evaluation of horizontal navigation bar with drop-down menus by middle aged adults [doi:10.1145/2038476.2038504]. In ACM SIGDOC 2011, Pisa . Italia, 2011. Proceedings of ACM SIGDOC 2011.Nova York USA : ACM PRESS, 2011.
  • Talarico Neto, Americo, et al. O uso de técnicas automáticas para Avaliação de Usabilidade no projeto de Interfaces Multimodais Web. In XV Webmedia - Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web, Fortaleza CE, 2009. Anais do Webmedia 2009.Fortaleza CE : SBC, 2009.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.