Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.55.2021.tde-19012022-170535
Document
Author
Full name
Marcus Vinicius Ribeiro de Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2021
Supervisor
Committee
Barbosa, Ellen Francine (President)
Cagnin, Maria Istela
Fortes, Renata Pontin de Mattos
Júnior, Edson Alves de Oliveira
Title in Portuguese
Uma abordagem de modelagem de conteúdo educacional para plataforma de aprendizagem móvel baseada na engenharia dirigida por modelos
Keywords in Portuguese
Aprendizagem móvel e a distância
Computação aplicada a educação
Engenharia de software
Engenharia dirigida por modelos
Abstract in Portuguese
O cenário emergente do uso de ambientes computacionais para apoiar o processo de ensino e aprendizagem tem apresentado desafios aos profissionais desenvolvedores de aplicações e produtores de conteúdo educacional. Nesse contexto, a evolução da computação móvel contribuiu para o surgimento da modalidade de ensino e aprendizagem denominada de aprendizagem móvel (m-learning). A aprendizagem móvel faz uso da tecnologia móvel e de dispositivos móveis como meio de disseminação de conteúdo ao aprendiz. No entanto, a geração de conteúdo educacional para dispositivos móveis requer atenção especial a questões como: (i) restrições inerentes dos dispositivos móveis, como por exemplo a tela reduzida; (ii) e a complexidade de desenvolver aplicações móveis para a variedade de plataformas existentes. O presente trabalho de pesquisa propõe uma abordagem de modelagem para conteúdo educacional móvel, denominada EDUCOM.ML, que é apoiada pela MDE (Model-Driven Engineering) e a IMA-CID (Integrated Modeling Approach - Conceptual, Instructional, Didactic). EDUCOM.ML propõe uma abordagem de modelagem que envolve a criação de modelos responsáveis pela estruturação do conteúdo educacional, bem como por um conjunto de metamodelos que estruturam e modelam uma plataforma móvel. Além disso, dois protótipos foram desenvolvidos, o primeiro é a ferramenta web EDUCOM TOOL, que permite a elaboração de conteúdo educacional de um domínio do conhecimento, enquanto que o segundo é a aplicação educacional móvel EDUCOMAPP, que disponibiliza ao aprendiz o conteúdo educacional projetado na EDUCOM TOOL. Para verificar a percepção de utilidade da EDUCOM.ML por professores, foi elaborada uma avaliação e os resultados obtidos juntos aos participantes sugerem que a EDUCOM.ML pode contribuir no processo de elaboração de conteúdo educacional para aplicações educacionais móveis.
Title in English
An educational content modeling approach for the model-driven engineering- based mobile learning platform
Keywords in English
Computing applied to education
Mobile and distance learning
Model-driven engineering (MDE)
Software engineering
Abstract in English
The emerging scenario of the use of computational environments to support the teaching and learning process has presented challenges to application developers and educational content producers. In this context, the evolution of mobile computing contributed to the emergence of the teaching and learning modality called mobile learning (m-learning). Mobile learning makes use of mobile technology and mobile devices as a means of disseminating content to the learner. However, the generation of educational content for mobile devices requires special attention to issues such as: (i) inherent restrictions of mobile devices, such as the reduced screen; (ii) and the complexity of developing mobile applications for the variety of existing platforms. This research work proposes a modelling approach for mobile educational content, called EDUCOM.ML, which is supported by MDE (Model-Driven Engineering) and IMA-CID (Integrated Modeling Approach - Conceptual, Instructional, Didactic). EDUCOM.ML proposes a modelling approach that involves the creation of models responsible for structuring educational content, as well as a set of metamodels that structure and model a mobile platform. In addition, two prototypes were developed, the first is the web tool Educom Tool that allows the development of educational content from a knowledge domain, while the second is the mobile educational application EducomApp, which provides the learner with the educational content designed in Educom Tool To verify the perception of the usefulness of EDUCOM.ML by teachers, an evaluation was elaborated and the results obtained together with the participants suggest that EDUCOM.ML can contribute to the process of elaboration of educational content for mobile educational applications.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-01-19