• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2002.tde-17022020-145608
Document
Author
Full name
Leandro Henrique Mendonça de Oliveira
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2002
Supervisor
Committee
Aluisio, Sandra Maria (President)
Moreira, Dilvan de Abreu
Tagnin, Stella Esther Ortweiler
Title in Portuguese
Testes adaptativos sensíveis ao conteúdo de banco de itens: uma aplicação em exames de proficiência em inglês para programas de pós-graduação
Keywords in Portuguese
Não disponível
Abstract in Portuguese
A aplicação de Testes Adaptativos Computadorizados a vários tipos de avaliações e domínios tem se tornado cada vez mais fácil devido ao suporte teórico da Teoria de Resposta de Itens (TRI), a maior disponibilidade de computadores pessoais mais potentes e ao desenvolvimento de software rodando nestes computadores nestes computadores para realizar as análises da TRI. Os testes adaptativos ajustam as suas questões ao nível de habilidade individual de cada estudante, adaptando-Se a capacidade de cada um, gerando uma avaliação mais eficiente e de maior qualidade. A existência de um banco de itens calibrado, de acordo com os modelos estatísticos da TRI, permite a administração adequada dos testes adaptativos. As principais dificuldades de implantação dos testes adaptativos são a necessidade de um estudo empírico em larga escala, envolvendo profissionais de várias áreas, para uma boa calibração do banco de itens e a geração de avaliações multidimensionais, isto é, avaliações que atendam a diferentes conteúdos de uma área do conhecimento. O presente trabalho se propôs a popular e calibrar um banco de itens do domínio de inglês instrumental explorando técnicas sensíveis ao conteúdo do banco de itens para permitir a avaliação de varias habilidades. Atualmente, o banco possui 103 itens e estimamos que em três semestres ele vira a conter o número ideal de itens para seu uso em um teste adaptativo, um tempo razoável, dado o número de alunos do programa de pósgraduação. Adicionalmente, foram desenvolvidos um sistema de gerência desse banco e a modelagem de um sistema de avaliação adaptativa que podem ser utilizados tanto para a avaliação diagnóstica do inglês instrumental, quanto para a avaliação formal da proficiência em inglês para admissão em programas de mestrado. A modelagem foi bem detalhada para permitir uma implementação fácil do sistema, dada a dificuldade inerente à teoria estatística utilizada em testes adaptativos,
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
The application of Computerized Adaptive Tests to many types of measurements and domains is becoming easier due to the framework provided by the Item Response Theory (IRT), the increase in power and availability of personal computers and software to perform IRT analyses. The items administered to each individual are selected in order to be the most appropriate for evaluating that individual, allowing a more eHicient, high quality assessment. A pool of test items calibrated according to TRI models allows an adequate use of adaptive testing. The main difficulties to employ adaptive testing are the need of a large-scale empirical study for item calibration and the generation of multidimensional tests, i.e., tests that address different knowledge contents] One of the objectives of this work was to populate and calibrate a test item pool for the domain of English for academic purposes. Methods that are sensitive to the content of the pool of items were exploited to allow assessment of several abilities. Currently, the item pool has 103 itens and three semesters is an estimate of the time taken for it to be ready for use in a real application. We consider this acceptable considering the number of master students of our post-graduate program. Moreover, an item management system and the modeling of an adaptive System were developed to be used as diagnostic or final assessment of English for academic purposes in proficiency exams in post-graduate programs. We have done a detailed modeling allowing an easy implementation of the adaptive testing system as the statistical theory used in the system components is very hard.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-11-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.