• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2020.tde-10092020-170038
Document
Author
Full name
Giovana Sachett Maia
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2020
Supervisor
Committee
Toledo, Franklina Maria Bragion de (President)
Moreira, Mayron César de Oliveira
Toledo, Cláudio Fabiano Motta
Usberti, Fabio Luiz
Title in Portuguese
O Problema de Roteamento de Veículos Heterogêneos com Múltiplas Viagens
Keywords in Portuguese
Frota heterogênea
Logística
Múltiplas viagens
Problema de roteamento de veículos
Abstract in Portuguese
O aumento constante da quantidade de bens consumidos e os altos custos das operações de transporte fazem com que as decisões relacionadas à logística sejam cada dia mais relevantes. Nesse contexto, o Problema de Roteamento de Veículos (PRV) tem ganhado atenção especial. A fim de resolver o problema, busca-se determinar as melhores rotas a serem realizadas por uma frota de veículos de forma que todos os clientes sejam atendidos. Os problemas de roteamento que ocorrem na prática frequentemente têm características particulares. Neste trabalho, vamos abordar uma variante do PRV denominada problema de roteamento de veículos com frota heterogênea e múltiplas viagens, na qual consideramos diferentes tipos de veículos e a possibilidade de realizarem mais de uma única viagem. Inicialmente, um modelo matemático adaptado da literatura foi desenvolvido para o problema, e seus primeiros testes computacionais indicam que apenas instâncias de pequeno porte podem ser resolvidas em tempo computacional razoável, utilizando diretamente softwares comerciais de otimização. Em seguida, apresentamos um método heurístico para a solução do problema. O algoritmo possui três etapas principais: obtenção de uma solução inicial (heurística construtiva), busca por mínimos locais (ILS), e melhoria (modelo de cobertura). Na sequência, é abordado um segundo objetivo que busca minimizar o tempo da maior rota. Finalizamos a dissertação com a apresentação de uma abordagem biobjetivo para o problema, resolvida por meio de três técnicas: ponderação na função objetivo, método e-restrito e Pareto-ILS. Com isso temos como objetivo propor abordagens mono e bi objetivo para a resolução do problema.
Title in English
Heterogeneous Vehicle Routing Problem with Multiple Trips
Keywords in English
Heterogeneous fleet
Logistics
Multiple trips
Vehicle rounting problem
Abstract in English
The constant increase in the consumption of goods and the high costs of transport operations make decisions related to logistics increasingly more relevant. In this context, the Vehicle Routing Problem (VRP) has been in focus. In order to solve this problem, we aim to set the best routes for a fleet of vehicles to ensure that all clients will be served. The routing problems often have particular characteristics. In this work, we will address a variant of the PRV called the vehicle routing problem with heterogeneous fleet and multiple trips, in which we consider different types of vehicles and the possibility of making more than a single trip. Initially, a mathematical model, adapted from the literature, was developed. The first computational tests showed that only small instances can be solved in reasonable computational time, using commercial optimization software. Then, we present a heuristic method for the solution of the problem. The algorithm has three main steps: obtaining an initial solution (constructive heuristic), searching for local minimums (ILS), and improving the solution (coverage model). In sequence, a second objective that seeks to minimize the time of the longest route is approached. We conclude the dissertation with the presentation of a biobjective approach to the problem, which is solved using three techniques: weighting the objective function, epsilon -restricted method and Pareto-ILS. With that we aim to propose mono and bi objective approaches to solve the problem.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-09-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.