• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.55.2023.tde-10012024-145242
Document
Author
Full name
Nathalia Lopes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2023
Supervisor
Committee
Bruschi, Sarita Mazzini (President)
Cordeiro, Daniel de Angelis
Souza, Paulo Sergio Lopes de
Spolon, Roberta
Title in Portuguese
Ampliação das linguagens suportadas pelo Ambiente de Simulação Distribuída Automático (ASDA)
Keywords in Portuguese
Ambiente automático de simulação
Aprendizagem
Avaliação de desempenho
Simulação
Abstract in Portuguese
A simulação é uma técnica da avaliação de desempenho de sistemas computacionais, que por meio de um modelo do sistema real realiza experimentos para se obter informações sobre o sistema. Tratando-se de um processo complexo, a simulação demanda por profundos conhecimentos em diversas áreas. No contexto acadêmico, para diminuir a complexidade são utilizados ambientes automáticos, um exemplo é o Ambiente de Simulação Distribuída Automático (ASDA) que automatiza todo o processo de geração do programa de simulação para o usuário. O ASDA é utilizado como auxílio para o ensino de simulação, porém tem sua utilidade limitada, pois encontra-se defasado. Este projeto tem como objetivo proporcionar uma melhora na qualidade da aprendizagem de avaliação de desempenho, com o auxílio da ferramenta ASDA. Para realizar este objetivo, foi realizada a implementação de uma extensão para a ferramenta ASDA, que permite a geração de código de simulação em linguagens de programação de alto nível. Para validação da proposta foi realizado dois experimentos com aplicação de questionários qualitativos que foi conduzido durante algumas aulas, utilizando a ferramenta implementada. Os resultados foram positivos, os alunos tiveram uma boa adesão ao uso da ferramenta e a consideraram de grande apoio durante as aulas.
Title in English
Expansion of the languages supported by the Ambiente de Simulação Distribuída Automático (ASDA)
Keywords in English
Automatic simulation environment
Learning
Performance evaluation
Simulation
Abstract in English
Simulation is a technique for evaluating the performance of computer systems, which uses a model of the real system to carry out experiments to obtain information about the system. As it is a complex process, simulation demands deep knowledge in several areas. In the academic context, automatic environments are used to reduce complexity, an example being the Automatic Distributed Simulation Environment (ASDA), which automates the entire process of generating the simulation program for the user. ASDA is used as an aid for teaching simulation, but its usefulness is limited because it is outdated. This project aims to provide an improvement in the quality of performance assessment learning, with the help of the ASDA tool. To accomplish this objective, an extension to the ASDA tool was implemented, which allows the generation of simulation code in high-level programming languages. For validation of the proposal, two experiments were carried out with the application of qualitative questionnaires that were conducted during some classes, using the implemented tool. The results were positive, the students had a good adhesion to the use of the tool and considered it to be of great support during the classes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
NathaliaLopes_ME.pdf (2.65 Mbytes)
Publishing Date
2024-01-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.