• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.55.2022.tde-08082022-111838
Document
Author
Full name
Camila Dias de Oliveira Sestito
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2022
Supervisor
Committee
Barbosa, Ellen Francine (President)
Gasparini, Isabela
Rodrigues, Kamila Rios da Hora
Zaina, Luciana Aparecida Martinez
Title in Portuguese
Diretrizes pedagógicas e de acessibilidade para aplicações educacionais móveis com foco em usuários idosos
Keywords in Portuguese
Aplicações educacionais móveis
Diretrizes pedagógicas e de acessibilidade
Idosos
Abstract in Portuguese
Com o aumento da expectativa de vida, o mundo enfrenta uma revolução da longevidade. Mudanças trazidas pelo envelhecimento populacional têm impactos sociais, de saúde, educacionais e computacionais que devem ser considerados. A pandemia do COVID-19 evidenciou a urgência do atendimento ao público idoso. Durante o período de lockdown, o uso de tecnologias digitais por esse público cresceu, principalmente o uso de dispositivos móveis. Apesar desse aumento, observa-se que as aplicações não são desenvolvidas considerando as características particulares dos idosos, uma vez que o envelhecimento pode trazer desafios e mudanças relacionadas a questões físicas, sensoriais, perceptivas ou cognitivas. No contexto de aplicações educacionais móveis, torna-se ainda mais urgente considerar aspectos pedagógicos e de acessibilidade para esse público, a partir de diretrizes específicas para esse domínio. Desse modo, o presente trabalho de doutorado tem como objetivo principal estabelecer um conjunto de diretrizes pedagógicas e de acessibilidade (AGE) que apoie o processo de desenvolvimento de aplicações educacionais móveis, com foco em usuários idosos. Para a criação dessas diretrizes, foi utilizada uma metodologia que engloba as seguintes fases: exploratória, experimental, descritiva, correlação, seleção, especificação, validação e refinamento. Para contemplar cada uma dessas fases de criação, alguns estudos foram conduzidos: mapeamento sistemático, observação, entrevista com professores da Educação de Jovens e Adultos (EJA), questionário com profissionais envolvidos na educação de idosos, desenvolvimento de aplicações educacionais móveis (Crossword Learning e AppIdosos), avaliação com especialistas em IHC e prova de conceitos com projetistas. Essas fases e artefatos formaram a Mobile Learning Pedagogical and Accessibility Guidelines for the Elderly, denominada em sua versão final como AGE 1.2. Os resultados deste trabalho mostraram que o conjunto de diretrizes AGE 1.2. cumpre com a proposta de auxiliar o processo de desenvolvimento de aplicações educacionais móveis, uma vez que o desenvolvedor, ao utilizá-lo, passa a considerar com mais efetividade questões pedagógicas e de acessibilidade, além de incluir e observar aspectos antes negligenciados ou excluídos do processo.
Title in English
Pedagogical and accessibility guidelines for m-learning apps focusing on elderly users
Keywords in English
Elderly
M-learning apps
Pedagogical and accessibility guidelines
Abstract in English
With increasing life expectancy, the world faces a longevity revolution. Changes brought about by population aging have social, health, educational, and computational impacts that must be considered. The COVID-19 pandemic highlighted the urgency of serving the elderly public. During the lockdown period, the use of digital technologies by this audience grew, especially the use of mobile devices. Despite this increase, we see that applications are not developed considering the particular characteristics of the elderly, since aging can bring challenges and changes related to physical, sensory, perceptual, or cognitive issues. In the context of mobile educational applications, it is even more urgent to consider pedagogical and accessibility aspects for this audience, based on specific guidelines for this domain. The main goal of the present doctoral work is to establish a set of pedagogical and accessibility guidelines (AGE) that support the process of developing m-learning apps, focusing on elderly users. To create these guidelines, a methodology was applied following the phases: exploratory, experimental, descriptive, correlation, selection, specification, validation, and refinement. To contemplate each of these stages of creation, some studies were carried out: systematic mapping, observation, interviews with teachers of Youth and Adult Education, a questionnaire with professionals involved in the education of the elderly, development of m-learning apps (Crossword Learning and AppIdosos), evaluation with HCI experts and proof of concepts with designers. These phases and artifacts formed the Mobile Learning Pedagogical and Accessibility Guidelines for the Elderly, named in its final version as AGE 1.2. The results of this work showed that the AGE 1.2. complies with the proposal to help the development process of m-learning apps, since the developer, when using it, starts to consider pedagogical and accessibility issues more effectively, in addition to including and observing aspects that were previously overlooked or excluded from the process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-08-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.