• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.5.2023.tde-16112023-152115
Document
Author
Full name
Camila Bolivar Vieira Sousa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Avejonas, Daniela Regina Molini (President)
Jorge, Tatiane Martins
Lucas, Rosangela Viana Andrade
Mendes, Vera Lucia Ferreira
Title in Portuguese
A saúde da família na detecção de sinais de risco para alteração de linguagem
Keywords in Portuguese
Atenção primária à saúde
Desenvolvimento infantil
Fatores de risco
Fonoaudiologia
Promoção da saúde
Abstract in Portuguese
Em um contexto ampliado de saúde, a linguagem se mostra como um artifício primordial para a saúde humana, uma vez que ela é responsável pela comunicação, uma habilidade básica e fundamental para a convivência e sobrevivência da espécie. O fonoaudiólogo, dentro do seu campo de atuação, desempenha papel de relevância, pois sua formação abarca, além de noções técnicas específicas, conhecimentos globais que envolvem desde aspectos culturais até emocionais, físicos e ambientais. O objetivo deste estudo foi analisar a Estratégia Saúde da Família enquanto aliada na detecção de sinais de risco para alteração de linguagem na primeira infância, assim como triar crianças das áreas participantes, visando à intervenção precoce e os encaminhamentos, além de orientar os responsáveis quanto a condutas positivas para o aprimoramento da linguagem, enquanto esses aguardam encaminhamento. A aplicação do projeto se dividiu em duas fases: inicialmente foi realizado um encontro presencial com o gestor de cada uma das unidades para apresentar a proposta de trabalho. Após anuência, foram realizados três encontros em grupo com cada equipe da Saúde da Família envolvida, totalizando nove equipes de Saúde da Família de 4 diferentes unidades (foram alcançados 86 profissionais ao total). Na segunda fase foram feitas a triagem das crianças e as orientações aos responsáveis. Por conta do cenário pandêmico, elaborou-se um questionário de triagem online e, através de busca ativa, foi realizada a triagem de crianças das áreas mencionadas (alcançou-se 285 crianças e seus pais e/ou responsáveis). Os resultados encontrados evidenciaram significância estatística no que se refere aos impactos provocados pela pandemia e à interação com outras crianças. Além disso, evidenciou-se que crianças que não interagiam com outras crianças possuíram cerca de 2 vezes maior prevalência de atraso. Constatou-se também uma taxa de 18,95% (n=54) de atraso no total da amostra estudada. Em relação aos profissionais, os scores alcançados (4-5 estrelas) a partir de um questionário de satisfação imediata sobre os encontros de educação em saúde realizados respondido por 71 participantes, demonstrou aproveitamento satisfatório do programa. Diante do exposto, é evidente a importância do fonoaudiólogo na atenção primária à saúde, especialmente na Estratégia Saúde da Família, o que mostra a importância da inclusão dessa área dentro das diversas equipes. Adicionalmente, é preciso estimular ações intersetoriais que incluam as escolas de educação infantil, uma vez que elas cumprem papel de suma relevância no contexto do desenvolvimento infantil
Title in English
Family health in the detection of risk signs for language disorders
Keywords in English
Child development
Health promotion
Primary health care
Risk factors
Speech language and hearing sciences
Abstract in English
In an expanded health context, language proves to be a crucial tool for human health, as it is responsible for communication, a basic and fundamental skill for coexistence and the survival of the species. The speech-language pathologist, within their field of expertise, plays a relevant role, as their training encompasses not only specific technical knowledge but also global knowledge that encompasses cultural, emotional, physical, and environmental aspects. The aim of this study was to analyze the Family Health Strategy as an ally in detecting signs of language impairment in early childhood, as well as screening children from participating areas for early intervention and referrals, in addition to guiding caregivers on positive behaviors for language improvement while they await referrals. The implementation of the project was divided into two phases: initially, a face-to-face meeting was held with the manager of each unit to present the work proposal. After obtaining consent, three group meetings were conducted with each involved Family Health team, totaling nine Family Health teams (reaching 86 professionals) from four Family Health Units. In the second phase, children were screened and caregivers were provided with guidance. Due to the pandemic scenario, an online screening questionnaire was developed, and through active search, children from the mentioned areas were screened (reaching 285 children, parents, and/or caregivers). The findings show statistical significance regarding the impacts caused by the pandemic and interaction with other children. Furthermore, it is evident that children who do not interact with other children have approximately twice the prevalence of delays. A delay rate of 18.95% (n=54) was also found in the total sample studied. Regarding the professionals, the scores achieved (4-5 stars) based on an immediate satisfaction questionnaire about the conducted meetings, with 71 participants responding, demonstrated a satisfactory utilization of the program. In light of the above, the importance of the speech-language pathologist in primary healthcare, especially in the Family Health Strategy, is evident, highlighting the need for the inclusion of this field within various teams (which is not yet recommended by SUS). Additionally, it is necessary to encourage intersectoral actions that include early childhood education schools, as they play a crucial role in the context of child development
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.