• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2023.tde-14092023-160910
Document
Author
Full name
Anne Caroline de Brito e Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Samelli, Alessandra Giannella (President)
Matas, Carla Gentile
Rabelo, Camila Maia
Santos, Maria Francisca Colella dos
Title in Portuguese
Aplicação de instrumentos de baixo custo na identificação de alterações audiológicas e de linguagem na rede municipal de saúde de São Lourenço da Serra
Keywords in Portuguese
Audição
Criança
Fonoaudiologia
Linguagem infantil
Software
Triagem
Abstract in Portuguese
Introdução: A audição é fundamental para o desenvolvimento da linguagem. Alterações auditivas ou de linguagem durante o desenvolvimento podem ocasionar prejuízos na fase escolar, adolescência e vida adulta. A identificação precoce destas alterações e devida intervenção é um desafio para saúde pública, em virtude da falta de profissionais qualificados e dificuldade no acesso à avaliação. Assim, faz-se necessária a implementação de métodos de baixo custo que auxiliem na identificação destas alterações fonoaudiológicas. Objetivos: Verificar os benefícios da aplicação de instrumentos de baixo custo na identificação de risco para alterações audiológicas e de linguagem em crianças que fazem parte da rede municipal de saúde de São Lourenço da Serra no Estado de São Paulo. Métodos: Participaram deste estudo, 24 crianças com idades entre 5 e 6 anos, de ambos os sexos. Todas realizaram a triagem de linguagem e audição por meio de instrumentos de baixo custo (ASQ-3 e PETIT), aplicação de questionários com os pais e avaliação completa da linguagem e audição (padrão-ouro). Resultados: A faixa etária média do estudo foi de 68 meses para o grupo pesquisa e 70 para o grupo controle. Um indivíduo apresentou perda auditiva condutiva no grupo pesquisa e todos do grupo controle apresentaram limiares auditivos dentro da normalidade. Os valores diagnósticos para o questionário de audição com os pais e o PETIT apresentaram 100% de sensibilidade, 73,91% e 95,65% de especificidade, acurácia de 75% e 95,83%, respectivamente. Os instrumentos para rastreio das alterações de linguagem apresentaram valores diagnósticos para o questionário de linguagem e o ASQ-3 com 83,33% e 91,67% de sensibilidade, 91,67% de especificidade, acurácia de 87,5% e 91,67%, respectivamente. Houve aumento dos valores diagnósticos para a abordagem em série e abordagem em paralelo. Conclusão: Os instrumentos de baixo custo avaliados mostraram-se benéficos para a prática clínica por serem de rápida e fácil aplicação, bem como por apresentarem resultados fidedignos aos seus respectivos padrões-ouro. Tratando-se de ferramentas validadas para aplicação no Brasil, de fácil acesso e baixo custo, fica evidente a aplicabilidade destes recursos, porém mais pesquisas envolvendo esses instrumentos deverão ser realizadas a fim de continuar analisando sua aplicabilidade em conjunto, uma vez que as pesquisas neste quesito são escassas
Title in English
Application of low-cost instruments to identify audiological and language disorders in the municipal health network of São Lourenço da Serra
Keywords in English
Child
Child language
Hearing language and rearing sciences
Software
Speech
Triage
Abstract in English
Introduction: Hearing is essential for language development. Hearing or language changes during development can cause damage in school, adolescence and adult life. The early identification of these alterations and appropriate intervention is a challenge for public health, due to the lack of qualified professionals and difficulty access for evaluation. Thus, it is necessary to implement low-cost methods that help identify these language and hearing disorders. Objectives: To verify the benefits of applying lowcost instruments to identify the risk of audiological and language disorders in children who are part of the municipal health network of São Lourenço da Serra in the State of São Paulo. Methods: Participated in this study, 24 children aged between 5 and 6 years, of both sexes. All underwent language and hearing screening using low-cost instruments (ASQ-3 and PETIT), application of questionnaires with parents and complete assessment of language and hearing (gold standard). Results: The average age range of the study was 68 months for the research group and 70 for the control group. One individual had conductive hearing loss in the research group and all of the control group had normal hearing thresholds. The diagnostic values for the hearing questionnaire with parents and PETIT showed 100% sensitivity, 73.91% and 95.65% specificity, accuracy of 75% and 95.83%, respectively. The instruments for screening language alterations presented diagnostic values for the language questionnaire and the ASQ-3 with 83.33% and 91.67% of sensitivity, 91.67% of specificity, accuracy of 87.5% and 91, 67%, respectively. There was an increase in diagnostic values for the serial and parallel approaches. Conclusion: The evaluated low-cost instruments proved to be beneficial for clinical practice because they are quick and easy to apply, as well as because they present reliable results in relation to their respective gold standards. In the case of validated tools for application in Brazil, with easy access and low cost, the applicability of these resources is evident, but more research involving these instruments should be carried out in order to continue analyzing their applicability together, since research in this question are scarce
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.