• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2021.tde-09092021-150650
Document
Author
Full name
Cynthia Porfírio Dionizio Dias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Piemonte, Maria Elisa Pimentel (President)
Ferraz, Henrique Ballalai
Finatto, Maria José Bocorny
Galheigo, Sandra Maria
Title in Portuguese
Comparação dos efeitos de um programa de educação presencial e a distância para pessoas com Doença de Parkinson: um ensaio clínico randomizado
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Assistência centrada no paciente
Comportamento
Doença de Parkinson
Educação de pacientes como assunto
Retenção
Abstract in Portuguese
A Doença de Parkinson (DP) é uma condição de saúde complexa que envolve sintomas motores e não-motores. Os cuidados para os indivíduos que possuem tal patologia, segundo a Organização Mundial da Saúde (OMS), devem ser centrados na pessoa de forma que o indivíduo seja participativo nas decisões acerca do seu tratamento. Para que faça escolhas conscientes e assertivas é importante que a pessoa com DP esteja munida de informações corretas a respeito da doença, bem como da sua evolução e opções de tratamentos. Ela deve receber informações claras e compreendê-las, além de ser incentivada a modificar comportamentos. No Brasil, há escassez de programas educacionais estruturados para este público e os desenvolvidos ao redor do mundo não apresentam dados referentes a aquisição e retenção do conhecimento adquirido pela intervenção, sendo assim o objetivo deste estudo foi identificar o impacto de um programa de educação em DP na aquisição de conhecimento e mudança de comportamento e comparar os efeitos deste sendo oferecido de forma presencial e a distância. Trinta e quatro indivíduos com DP idiopática, nos estágios 1-4 de evolução da doença de acordo com a classificação de Hoehn & Yahr com 66,29 (+9,75) anos de idade foram randomizados em um grupo presencial (GP) e a distância (GD) avaliados inicialmente (AI) quanto ao nível socioeconômico, anos de escolaridade, sintomas depressivos através da Geriatric Depression scale (GDS) e a capacidade cognitiva global por meio da Montreal Cognitive Assessment (MoCA). Os grupos (GP e GD), foram avaliados ainda ao longo do programa, quanto ao conhecimento prévio (AP), adquirido após a palestra (PP), 30 dias após a palestra (30DPP) e ao final do programa através de questionário estruturado de 20 questões (2 por palestra) sobre os pontos-chave abordados e uma questão sobre comportamento AP, 30DPP e final. Após um ciclo de 10 palestras oferecidas mensalmente do acervo da Rede AMPARO, de forma presencial e em grupo para o GP e a distância via aplicativo de mensagens ou e-mail para o GD, os resultados encontrados através da análise da ANOVA para medidas repetidas mostraram que o programa educacional mostrou-se eficiente em promover aquisição e retenção de conhecimento para indivíduos com DP, sendo mais expressiva no GP e ineficiente para promover mudança de comportamento significativa em ambos os grupos.
Title in English
Comparison of the effects of a face-to-face and distance education program for people with Parkinson's disease: a randomized clinical trial.
Keywords in English
Behavior
Learning
Parkinson's disease
Patient education as topic
Patient-centered care
Retention
Abstract in English
Parkinson's disease (PD) is a complex health condition that involves motor and non-motor symptoms. The care for individuals who have such a pathology, according to the World Health Organization (WHO), should be centered on the person so that the individual is participatory in decisions about their treatment. In order to make conscious and assertive choices, it is important that the people with PD is provided with correct information about the disease, as well as its evolution and treatment options. They must receive clear information and understand it, in addition to being encouraged to change behaviors. In Brazil, there is a scarcity of structured educational programs for this audience and those developed around the world do not present data regarding the acquisition and retention of knowledge acquired by the intervention, so the objective of this study was to identify the impact of a DP education program. in the acquisition of knowledge and behavior change and to compare the effects of this being offered in person and at a distance. Thirty-four individuals with idiopathic PD, in stages 1-4 of disease progression according to the Hoehn & Yahr classification at 66.29 (+ 9.75) years of age were randomized into a face-to-face (PG) group and the distance (DG) initially assessed (IA) regarding socioeconomic level, years of schooling, depressive symptoms using the Geriatric Depression scale (GDS) and the global cognitive capacity through the Montreal Cognitive Assessment (MoCA). The groups (PG and DG), were also evaluated throughout the program, regarding previous knowledge before lecture (BL), acquired after the lecture (AL), 30 days after the lecture (30DAL) and at the end of the program through a structured questionnaire. 20 questions (2 per lecture) on the key points covered and one question on BL behavior, 30DAL and final. After a cycle of 10 lectures offered monthly from the AMPARO Network collection, in person and in group for the PG and at a distance via the message or email application for the DG, the results found through the analysis of ANOVA for repeated measures showed that the educational program proved to be efficient in promoting knowledge acquisition and retention for individuals with PD, being more expressive in the PG and inefficient to promote significant behavior change in both groups
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-09-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.