• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2023.tde-04052023-165150
Document
Author
Full name
Denise Miranda de Oliveira Donadio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Avejonas, Daniela Regina Molini (President)
Giusti, Elisabete
Neves, Luciana de Oliveira Pagan
Pires, Sandra Cristina Fonseca
Title in Portuguese
O uso do método PROMPT no tratamento de crianças com transtorno do espectro autista
Keywords in Portuguese
Fonoaudiologia
Linguagem infantil
Reabilitação dos transtornos da fala e da linguagem
Terapia da linguagem
Transtorno autístico
Transtornos da articulação
Abstract in Portuguese
O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é classificado pelo DSM-5 como um Transtorno do Neurodesenvolvimento, sendo caracterizado, principalmente, por alterações na comunicação social e pela presença de um repertório restrito de atividades e interesses. Na literatura, há muitos estudos sobre autismo, fala, linguagem, mas poucos estudos correlacionando fala e autismo. Este estudo tem como finalidade fazer um breve relato sobre autismo, fala e PROMPT e correlacionar a melhora da fala em sujeitos com autismo, utilizando a metodologia PROMPT. Foram incluídas crianças com idade entre 2 anos e 11 anos e 11 meses com diagnóstico médico de TEA e foram definidas palavras-alvo para toda a intervenção, conforme o Sistema de Observação e Análise (SOA) e Hierarquia Motora de Fala (HMF), que fazem parte da avaliação do PROMPT e que serão melhor descritos na apresentação do método. Todos os sujeitos tiveram as palavras-alvo definidas conforme a avaliação de pré-tratamento. Após a análise dos dados da pesquisa, foi possível observar que houve melhora em todos os aspectos que foram delineados de acordo com a avaliação do método no pré- tratamento, , como: fonação, controle mandibular, controle lábio-facial e controle lingual. Apesar de o movimento sequenciado não ser o objetivo traçado na avaliação para nenhum sujeito, ele também apresentou melhora após o término do trabalho em alguns sujeitos. Também foi possível mensurar melhora nos aspectos de número de vocábulos adequados, número de fonemas adequados, PCC-R e inteligibilidade. Portanto, conclui-se que o método PROMPT é eficaz como forma de tratamento para promover a melhora nos aspectos do controle motor da fala em crianças autistas
Title in English
The use of the PROMPT method to treat children with autism spectrum disorder
Keywords in English
Articulation Disorders
Autistic Disorder
Child Language
Language therapy
Phonoaudiology
Rehabilitation of Speech and Language Disorders
Abstract in English
Autism Spectrum Disorder (ASD) is classified by DSM-5 as a neurodevelopmental disorder, whose characteristics are mainly deficits in social communication and a restricted range of interests. There are several studies about autism, speech, and language in the literature, but few correlate speech and autism. The purpose of this study is to briefly describe autism, speech, and PROMPT and also show the relationship between speech improvement in autistic individuals and the use of the PROMPT method. Children from 2 years old to 11 years and 11 months old were included, all with ASD medical diagnostics, and the target words were defined for the entire intervention according to the System Analysis Observation (SAO) and Motor Speech Hierarchy (MSH), which are parts of the PROMPT evaluation, which will be better described through this method presentation. All individuals had the target words defined according to the pre-treatment assessment. After analyzing the research data, it was possible to observe that there was an improvement in all outlined aspects according to the pre-treatment evaluation of the method in some goals such as phonation, mandibular control, labial/facial control, and lingual control. Although the sequenced movement was not the aim outlined in the evaluation for any individual, the improvement could be seen after the end of the work in some individuals. It was also possible to measure improvement in the aspects of adequate number of words, adequate number of phonemes, PCC-R, and intelligibility. Therefore, it is concluded that the PROMPT method is effective as a form of treatment to promote improvement in aspects of speech motor control in autistic children
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-05-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.