• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2005.tde-17102005-172812
Document
Author
Full name
Cristina Ferraz Borges
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Schochat, Eliane (President)
Neves, Ivone Ferreira
Pereira, Liliane Desgualdo
Title in Portuguese
"Processamento temporal auditivo em crianças com transtorno de leitura"
Keywords in Portuguese
AUDIÇÃO
CRIANÇA
DISLEXIA
TESTES AUDITIVOS
Abstract in Portuguese
INTRODUÇÃO: atualmente, inúmeras pesquisas tentam explicar quais são as causas dos transtornos de leitura. Pesquisas já mostraram que habilidades fonológicas estão estritamente relacionadas ao bom desempenho das crianças durante a fase de alfabetização. Mas a grande pergunta, ainda existente, é o que há por trás das dificuldades envolvendo esta habilidade. Uma das hipóteses seria um déficit envolvendo o processamento temporal auditivo. OBJETIVOS: caracterizar o desempenho de crianças com transtornos de leitura, em testes envolvendo processamento temporal auditivo, e a consciência fonológica, através da comparação com o grupo controle. MÉTODO: foram avaliadas 60 crianças de 9 a 12 anos, sendo 27 pertencentes ao grupo controle e 33 ao grupo estudo. Foi desenvolvida e aplicada uma adaptação do teste americano “Repetition Test", contendo quatro testes de discriminação e de ordenação de frequência, e quatro testes de discriminação e de ordenação de duração. RESULTADOS: crianças com transtornos de leitura apresentaram diferenças significantes, quando comparados ao grupo controle, em testes relacionados à leitura, consciência fonológica e processamento temporal auditivo. Além disso, nos testes envolvendo frequência, as variáveis duração do estímulo e tipo de tarefa, mostraram-se mais sensíveis ao grupo estudo. Foi encontrada correlação apenas para os desempenhos nos testes de leitura e consciência fonológica, para ambos os grupos. CONCLUSÃO: As crianças com transtornos de leitura apresentaram pior desempenho, se comparadas ao grupo controle, para todos os testes apresentados. Não se pode afirmar que exista relação direta entre o pobre desempenho nos testes de processamento temporal auditivo e nas habilidades de consciência fonológica, ou mesmo, na leitura.
Title in English
Auditory temporal processing in children with reading disorder
Keywords in English
CHILD
DYSLEXIA
HEARING
HEARING TESTS
Abstract in English
INTRODUCTION: nowadays, several researches strive to explain which are the causes of reading disorders. Some of them already show that phonological abilities are strictly related to the children’s good performance during the alphabetisation phase. However, the great existing question is what is behind the difficulties involving this ability. One of the hypothesis would be a deficit involving the auditory temporal processing. AIM: to characterise the performance of children with reading disorders in auditory temporal processing and in phonological awareness tests, comparing to a control group. METHOD: 60 children from 9 to 12 years of age were evaluated; 27 belonged to the control group and 33, to the study group. An adaptation of the American test “Repetition Test" was developed, comprising four tests of frequency discrimination and ordering and four tests of duration discrimination and ordering. RESULTS: children with reading disorders presented significant differences when compared to the control group regarding the phonological awareness and the auditory temporal processing tests. Furthermore, the variables stimuli duration and type of task were more sensitive in the study group, for tests involving frequency. A correlation was found only between the performances in the reading and the phonological awareness tests for both groups. CONCLUSION: Children with reading disorders present worse performance when compared to the control group for all tests. It can not be affirmed that there is a direct relation between the poor performance in the auditory temporal processing tests and the phonological awareness abilities, or even reading.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
principal.pdf (1.20 Mbytes)
Publishing Date
2005-10-27
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • ABDO, ANILA GABRIELA ROTGER, et al. Habilidades auditivas em crianças com dislexia e transtorno do déficit de atenção e hiperatividade [doi:10.1590/s0104-56872010000100006]. Pró-Fono [online], 2010, vol. 22, p. 25-30.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Análise acústica de características temporais de consoantes no Português Brasileiro. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2009, vol. 14, p. 300-4.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Auditory and Visual Sustained Attention in Children with Speech Sound Disorder [doi:10.1371/journal.pone.0093091]. Plos One [online], 2014, vol. 9, p. e93091.
  • MURPHY, C. F. B., and SCHOCHAT, E. Effect of Nonlinguistic Auditory Training on Phonological and Reading Skills [doi:10.1159/000316327]. Folia Phoniatrica et Logopaedica [online], 2011, vol. 63, p. 147-153.
  • MURPHY, C. F. B., and SCHOCHAT, E. Influence of temporal aspects in auditory temporal processing tests [doi:10.1590/S0104-56872007000300004]. Pró-Fono [online], 2007, vol. 19, p. 259-266.
  • MURPHY, C. F. B., and Schochat, Eliane. Generalization of temporal order detection skill learning: two experimental studies of children with dyslexia [doi:10.1590/s0100-879x2010007500016]. Brazilian Journal of Medical and Biological Research on line [online], 2010, vol. 43, p. 359-366.
  • MURPHY, C. F. B., and Schochat, Eliane. How auditory temporal processing deficits relate with dyslexia [doi:10.1590/S0100-879X2009000700009]. Brazilian Journal of Medical and Biological Research [online], 2009, vol. 42, p. 647-654.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Correlações entre leitura, cosnciência fonológica e processamento temporal auditivo [doi:10.1590/S0104-56872009000100003]. Pró-Fono [online], 2009, vol. 21, p. 13-18.
  • MURPHY, C. F. B., e Schochat, Eliane. Effects of different types of auditory temporal training on language skills: a systematic review [doi:10.6061/clinics/2013(10)12]. Clinics (USP. Impresso) [online], 2013, vol. 68, p. 1364-1370.
  • MURPHY, C. F. B., TORRE, R. L., and SCHOCHAT, E. Association between top-down skills and auditory processing tests [doi:10.5935/1808-8694.20130137]. Brazilian Journal of Otorhinolaryngology [online], 2013, vol. 79, p. 753-759.
  • MURPHY, C.F.B., and SCHOCHAT, E.. How auditory temporal processing deficits relate to dyslexia [doi:10.1590/S0100-879X2009000700009]. Brazilian Journal of Medical and Biological Research [online], 2009, vol. 42, n. 7, p. 647-654.
  • Murphy, Cristina Ferraz Borges, et al. Auditory training and cognitive functioning in adult with traumatic brain injury [doi:10.1590/S1807-59322011000400030]. Clinics (USP. Impresso) [online], 2011, vol. 66, p. 713-715.
  • Murphy, Cristina Ferraz Borges, et al. Influência da memória, atenção, QI e idade em testes de processamento temporal auditivos: estudo preliminar. CoDAS, 2014.
  • MURPHY, Cristina Ferraz Borges, and SCHOCHAT, Eliane. Correlações entre leitura, consciência fonológica e processamento temporal auditivo [doi:10.1590/S0104-56872009000100003]. Pró-Fono Revista de Atualização Científica [online], 2009, vol. 21, n. 1.
  • MURPHY, Cristina Ferraz Borges, and SCHOCHAT, Eliane. Influência de paradigmas temporais em testes de processamento temporal auditivo [doi:10.1590/S0104-56872007000300004]. Pró-Fono Revista de Atualização Científica [online], 2007, vol. 19, n. 3.
  • OLIVEIRA, JULIANA CASSEB, et al. Processamento auditivo (central) em crianças com dislexia: avaliação comportamental e eletrofisiológica [doi:10.1590/S2317-17822013000100008]. CoDAS [online], 2013, vol. 25, p. 39-44.
  • RUTGERS, A. A., MURPHY, C. F. B., and Schochat, Eliane. Hearing abilities in children with dyslexia and attention deficit hyperactivity disorder. Pró-Fono [online], 2010, vol. 22, p. 25-30. Available from: http://www.revistaprofono.com.br/ojs/index.php/revistaprofono/article/view/833/477.
  • SOUZA, R. R. DE, MURPHY, C. F. B., e Schochat, Eliane. Efeitos do treinamento auditivo em idosos com comprometimento cognitivo leve. Psicologia: Reflexão e Crítica (UFRGS. Impresso), 2014.
  • MURPHY, C. F. B., and SCHOCHAT, E. Efficacy of a computadorized auditory training in Brazilian Children with dyslexia. In ASHA Convention, Chicago, 2008. Program Session Guide., 2008. Abstract.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Influência de habilidades top-down em testes de processamento auditivo. In 27º Encontro Internacional de Audiologia, Bauru, 2012. Anais do 27º Encontro Internacional de Audiologia., 2012. Resumo.
  • Murphy, Cristina Ferraz Borges, et al. Auditory & Visual Susttained Attention in Children With & Without SSD. In ASHA, Chicago, 2013. ASHA 2013., 2013. Abstract.
  • Murphy, Cristina Ferraz Borges, et al. Generalization of Sensory Auditory Learning to Top-Down Skills in a Randomized Controlled Trial. In ASHA Convention 2013, Chicago, 2013. ASHA Convention 2013., 2013. Abstract.
  • Murphy, Cristina Ferraz Borges, and SCHOCHAT, E. Generalization of Sensory Auditory Learning to Top-Down Skills in a Randomized Controlled Trial. In AudiologyNow, Anaheim, 2013. AudiologyNow., 2013. Abstract.
  • ALONSO, Renata, et al. Efetividade do treinamento auditivo em indivíduos com DPA. In 22 EIA, Natal, 2007. Anais do 22 EIA., 2007. Resumo.
  • FILIPPINI, Renata, et al. CARACTERIZAÇÃO DE UM GRUPO DE CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO PROCESSAMENTO AUDITIVO. In 24 EIA, Bauru, 2009. Anais do 24 EIA., 2009. Resumo.
  • FILIPPINI, Renata, et al. Correlação entre testes comportamentais e eletrofisiológicos em crianças com transtorno do processamento auditivo. In 21º Congresso da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, Porto de Galinhas - PE, 2013. Anais do 21º Congresso da SBFa., 2013. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Acoustic Analysis oh the Temporal characteristics from brazilian portuguese children - preliminary study. In 2º Composium Internacional da IALP, 2007. 2º Composium internacional da IALP., 2007. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Análise Acústica das Características Temporais do Português Brasileiro em Crianças - Estudo preliminar. In 22 Encontro Internacional de Audiologia, Natal - RN, 2007. Anais do 2 Encontro Internacional de Audiologia., 2007. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Auditory training in adult with traumatic brain injury: electrophysiological and behavior changes in auditory processing and cognitive functions. In ICA - EIA 2010, São Paulo, 2010. ICA 2010 - Final Programme and abstract book., 2010. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Auditory training in adult with traumatism brain injury (tbi):electrophysiological and behavior changes in auditory processing and cognitive functions. In .28th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics., Athenas, 2010. Final Program and Abstract., 2010. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., et al. Utilização do potencial auditivo de estado estável pré e pós treinamento temporal auditivo computadorizado - relato de caso. In 23 Encontro Internacional de Audiologia, Itajaí - SC, 2008. Anais do 23 EIA., 2008. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Auditory temporal processing in children with reading disorder. In 2º Composium Internacional da IALP, 2007. 2º Composium Internacional da IALP., 2007. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Desenvolvimento de software para treinamento temporal auditivo e aplicação em crianças com dislexia. In 17 Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, Salvador, 2009. Anais do 17 Congresso de Fonoaudiologia., 2009. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Generalization of acoustic temporal order detection skill learning: two experimental studies in children with dyslexia. In ICA - EIA 2010, São Paulo, 2010. ICA 2010 - Final programme and abstract book., 2010. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Influence of age in auditory temporal processing training. In ASHA Convention 2009, New Orleans, 2009. ASHA Convention 2009., 2009. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Learning Generalization of Temporal Processing Skills. In ASHA 2010, Philadelphia, 2010. ASHA Program., 2010. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e SCHOCHAT, E. Learning Generalization Of Temporal Processing Skills. In Audiology Now, San Diego, 2010. Audiology Now., 2010. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., e Schochat, Eliane. Computer-based Auditory Training on Children with Dyslexia. In Audiology Now, Dallas, 2009. Program Now., 2009. Resumo.
  • MURPHY, C. F. B., PERES, A. K., e SCHOCHAT, E. Influência de um treinamento temporal auditivo não-verbal em habilidades Top-Down. In 26º Encontro Internacional de Audiologia, Maceió, 2011. Anais do 26º Encontro Internacional de Audiologia., 2011. Resumo. Dispon?vel em: http://www.audiologiabrasil.org.br/eiamaceio2011/anais.
  • MURPHY, C. F. B., PONTES, F., e SCHOCHAT, E. Processamento auditivo em crianças em situação de risco e vulnerabilidade. In 27º Encontro Internacional de Audiologia, Bauru, 2012. Anais do 27º Encontro Internacional de Audiologia., 2012. Resumo.
  • NEVES, Ivone Ferreira, et al. Formal auditory training post herpes simplex encephalitis: behavioral and eletrophysiological monitoring. In ICA EIA 2010, São Paulo, 2010. ICA 2010 - Final programme and abstract book., 2010. Resumo.
  • RUTGERS, A. A., MURPHY, C. F. B., e Schochat, Eliane. Hearing abilities in children with dyslexia and attention deficit hyperactivity disorder. In ICA - EIA 2010, São Paulo, 2010. ICA 2010 - Final programme and abstract book., 2010. Resumo.
  • ZALCMAN, T. E., et al. Treinamento auditivo em indivíduos com transtorno de processamento auditivo. In 23 Encontro Internacional de Audiologia, Itajaí - SC, 2008. Anais do 23 EIA., 2008. Resumo.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.